Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Omtalad kampanj för brittiska armén ska tilltala ny generation

Publicerad: 7 Januari 2019, 09:32

Med nya kampanjen ska brittiska armén bland annat rekrytera snöflingor, millenials och selfie-missbrukare.


Ämnen i artikeln:

Reklam

En ny reklamkampanj för brittiska armén riktar sig till nya målgrupper, då man senaste åren haft en ambition att öka mångfalden i armén. Kampanjen är riktad till generation snöflinga, som generellt defineras som personer födda mellan 1981 och 1996, enligt Pew Research Center.

Kampanjen baseras på klassiska propaganda-affischer från första världskriget, men istället för texten "Britter, Lord Kitchener (Storbrittaniens dåvarande krigsminister) behöver er. Gå med i armén. Gud rädda drottningen", har texten bytts ut till att armén letar rekryter bland målgrupper såsom "telefonzeombies",  och "spelmissbrukare".

Kampanjen har väckt stor uppmärksamhet i brittiska medier och på Twitter och Facebook, där den bland annat kallats av Labour-politikern Sarah Hayward som en "förfärlig" kampanj som "förolämpar unga människor", medan den hyllas av andra, såsom brittiska seniorsoldaten Glenn Haughton, som hyllar att armén riktar sig till nya målgrupper. Kampanjen har även dsikuterats bland annat i Good Morning Britain, Storbrittaninens morgonprogram:

Som ett sätt att håna kampanjen har det även gjorts några parodiska posters.

Se reklamfilmen för kampanjen här.

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.