Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

One Show drar in 28 miljoner

Publicerad: 6 maj 2009, 14:42

Resumé har tagit del av interna dokument från reklamtävlingen The One Show som visar hur mycket världens reklambyråer betalar för att delta i tävlingen. – Jag skulle inte ha något emot om det var billigare, säger Erik Sollenberg.


Ämnen i artikeln:

Forsman & BodenforsOne Show

Att delta i tävlingar är viktigt tycker både Erik Sollenberg, vd Forsman & Bodenfors, och Göran Åkestam, vd och copy på Åkestam Holst. Men båda håller med om att det kan kännas lite dyrt.

Dokumenten som Resumé har fått ta del av är unika därför att de visar exakt hur mycket samtliga reklambyråer som ställer upp i den prestigefyllda reklamtävlingen The One Show betalar.
Totalt handlar det om 28 miljoner kronor, eller 3 507 860 dollar, som 973 reklambyråer världen över betalar för att få vara med i tävlingen, som avgjordes den här veckan.
I topp ligger den mycket prisbelönta byrån Alma BBDO som tävlar med 156 bidrag som sammanlagt kostar dem 475 400 kronor.
Som god tvåa placerar sig systerbyrån BBDO New York med en total nota på 464 800 kronor.
Den tredje byrån att spendera mest är Fallon som totalt har skickat in bidrag till en kostnad av 332 720 kronor.
Svenska byråer har en tradition av att tävla i de stora sammanhangen och på en 37:e plats placerar sig Forsman & Bodenfors som den som lägger mest pengar på anmälningsavgifter i The One Show.

En del av verksamheten
38 bidrag kostar 108 400 kronor. Lägger man till de 19 bidrag som Happy Forsman & Bodenfors tävlar med ökar deras totala nota med ytterligare 30 400 kronor till 138 800 kronor.
– Det är ett aktivt beslut för oss att vara med i tävlingar. Det är del av det vi håller på med, säger Erik Sollenberg, vd på Forsman & Bodenfors.
Kostar det för mycket?
– Ja, det kan det göra, jag skulle inte ha något emot om det var billigare, säger Erik Sollenberg.
Åkestam Holst placerar sig på en andra plats över svenska byråer som satsar mest i The One Show. Totalt kostar det byrån 24 800 kronor.
– Jag tycker det är värt pengarna och ser det som en del av vår marknadsföringsbudget. Vi behöver tävla för att vara med och jämföra oss med andra byråer. Men visst svider det i skinnet varje gång man ska betala det där, säger Göran Åkestam, vd och copy på Åkestam Holst.
Daddy betalar 16 800 kronor, Deasign 15 200, Great Works 14 400, Farfar 17 760, Storåkers McCann 11 200, MRM Starsky 10 400, Granath Euro RSCG 8 800, Ogilvy Stockholm 8 400 och  Acne Creative 6 800 kronor.
The One Show anses, tillsammans med Cannes Lions, vara den mest intressanta reklamtävlingen i världen.
Resumé har sökt Carl Unger på The One Show via James Grant men de har valt att inte kommentera Resumés uppgifter.

truefalse

Claes de Faire

Ämnen i artikeln:

Forsman & BodenforsOne Show

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.