Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

One Stockholms vd talar ut om konkursen

Publicerad: 23 Januari 2012, 13:17

Magnus Widgren, vd för konkursade Next Stockholm.

One Stockholms vd Magnus Widgren har inga planer på att sluta jobba med direktmarknadsföring efter beskedet om att byrån går i konkurs: – Det var hög tid för mig att gå vidare. Direktkommunikation har blivit mycket populärt och det gäller även hos reklambyåerna, säger han.


Ämnen i artikeln:

Magnus Widgren

Magnus Widgren startade Nxt Sthlm år 2002. Bolaget såldes för tio  miljoner kronor till One Media år 2007 - Magnus Widgren ägde 37,5  procent av bolaget.

Köpet var villkorat av att han stannade kvar i bolagen en tid.

Så  blev också fallet, men vid slutet av förra året kom så beskedet att  Magnus Widgren lämnar One Stockholm.

Och nyligen blev det alltså klart  att bolaget försatts i konkurs:
– En konkurs var ett av flera  tänkbara scenarion, men det var inte något som jag såg som det mest  troliga. Min förhoppning var naturligtvis att  bolaget skulle kunna leva vidare, säger Magnus Widgren.

Enligt  uppgift till resume.se pekar mycket på att han går över till Scholz  & Friends, men Magnus Widgren vill varken bekräfta eller dementera  uppgifterna:
– Haha, som sagt jag har inget påskrivet med någon  ännu. Men så mycket kan jag säga att det stämmer att One Stockholm och  Scholz & Friends haft ett bra samarbete under en längre tid, säger  han.

Magnus Widgren har bland annat arbetet med Tre, Posten och  Bonnier Tidskrifter.

Han ser inga problem att ta med sig kunder från One  Stockholm, men han vill passa på att lägga in en brasklapp:
– Mitt 100-procentiga engagemang ligger i att hantera  One Stockholms konkurs ihop med konkursförvaltaren. Men sedan hoppas jag  självklart att någon av de kunder som jag har haft vill jobba med mig,  säger Magnus Widgren.

Men känns det ok? Du har redan fått betalt för dina ägarandelar i bolaget. Hade det inte varit snyggare att börja om på ny kula?
–  Jag anser att det alltid är upp till uppdragsgivaren att välja partner.  Så om någon följer med känns det bara roligt, säger Magnus Widgren.

Han  studerade först en fyraårig direktmarknadsföringsutbildning i Borås. Han  flyttade till Stockholm 1999 och sedan är, som man brukar säga, resten  historia.

Han tycker ändå att ägarna väljer en ganska dramatisk väg i och med att bolaget har försätts i konkurs:
–  Att vara en del av en större koncern kan ändå innebära att ett enskilt  bolag går relativt bra. Men ägarna har valt att fokusera på sin telemarketing-verksamhet säger Magnus Widgren.

One Stockholm har  idag 16 anställda, en omsättning på 25 miljoner kronor och hade en vinst  på 137.000 kronor under det senaste räkenskapsåret.

Varför valde du att lämna? Det var inte så att du fick ett erbjudande från Scholz & Friends som du inte kunde motstå?
–  Haha, nej jag startade verksamheten för tio år sedan och det var hög  tid att gå vidare.

Enligt honom var direktmarknadsföring för 10-15 år  sedan lika med en bunt reklamblad i brevlådan. Idag är situationen en  helt annan:
– Dagens direktmarknadsföring har som syfte att skapa  en direkt respons. Nu är det Google, Facebook, e-post och andra  kanaler som gäller. Så i den bemärkelsen har direktmarknadsföring blivit  medieoberoende, säger Magnus Widgren.

Han uppger också att de  flesta av medarbetarna på byrån fått bra erbjudanden från andra bolag i  och med att konkursen är ett faktum:
– Det råder inget tvivel om att det ser ljust ut för mina kollegor. Direktmarknadsförare är eftertraktade, säger Magnus Widgren.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Magnus Widgren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.