Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag19.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Online går om print – för första gången

Publicerad: 10 december 2014, 10:07

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, växte med 4,5 procent i november jämfört med samma månad året innan. Internet ökar med nästan 37 procent under månaden och är nu större än printmedierna tillsammans – något som aldrig tidigare inträffat i Mediebyråbarometern.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Uppgången i november är bättre än totalt hittills i år då medieinvesteringarna vuxit med 2,9 procent jämfört med samma period föregående år.

De centrala trenderna för året i sig under november. TV fortsätter att tappa volymer till fördel för digitala mediekategorier. Även printkategorierna fortsätter att tappa, med undantag för landsortpressen som klarar sig bättre i november.

Nära 280 miljoner förmedlades i mediekategorin internet under november – 75 miljoner mer än motsvarande period 2013. Det gör kanalen större än dags-, populär och fackpressen tillsammans vilket är unikt för Mediebyråbarometern.  

Även utomhusbolagen gör en bra månad och ser sin huvudsakliga mediekategori öka med 49 procent.

– Det är mycket hög aktivitet hos mediebyråerna just nu. November uppvisar en ökning i volym från mediebyråerna med nästan 5 procent vilket är mycket glädjande. Låga räntor ger högre konsumtionskraft och en gynnsam konjunktur gör att reklamköpen ökar. November visar ingen avvikelse mot de trender vi hittills har sett under 2014. Tvärtom förstärks trenderna. De mediekategorier som har ökat under året ökar ännu kraftigare i november och de som minskat påvisar samma sak, de minskar mer än tidigare, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.

Mediekategorin radio fortsätter att uppvisa en stark tillväxt och växer i november med drygt 20 procent jämfört med knappt 18 procent hittills i år. DR/annonsblad gör en betydligt svagare månad och backar med drygt 15 procent, vilket drar ner årets ackumulerade nedgång ytterligare till -8 procent.

– Trenden nedåt för print fortsätter. Landsortspressen klarar sig dock bäst och summerar årets fösta 11 månader kring nollstrecket, medan kvällpressen och populärpressen har ett riktigt tungt år, ner 16 respektive 18 procent ackumulerat. November innebar dessutom en ännu svagare månad för dessa mediekategorier än tidigare månader. Även TV fortsätter nedåt, och gör sin sämsta månad på länge, ner drygt 5 procent. Tittandet fortsätter att minska och trots ökade priser under året kan inte Tv-kanalerna kompensera för bortfallet av tittare, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.