Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Önskar hårdare tag mot alkoholreklam

Publicerad: 4 juni 2014, 10:24

Förbjud alkoholreklam. Det tycker 44 procent av svenskarna, medan 81 procent tycker att alkoholreklam borde vara hårdare reglerad än annan reklam.


Det är en ny Sifo-undersökning som tagits fram på uppdrag av Systembolagets dotterbolag IQ, som visar siffrorna.  

– Det vi vet om alkoholreklam är att den får unga att dricka mer och börja tidigare. Det finns mycket goda skäl för en hårdare reglering av alkoholreklamen, säger Sven Andréasson, professor i socialmedicin och överläkare vid beroendecentrum Stockholm, i en kommentar.  

Magnus Jägerskog, vd på IQ, vill se en mer aktiv tillsyn av att reglerna för alkoholreklam följs.  

– Alkohol är inte en produkt som alla andra och därför är också alkoholreklam hårdare reglerat. Så vill också en majoritet av svenska folket ha det. Särskilt stort är behovet av tillsyn i sociala medier, säger han.  

IQ jobbar för att skapa ett sundare förhållningssätt till alkohol.

Undersökningen

Är du positivt- eller negativt inställd till ett förbud av alkoholreklam?

Riket            Män (bas 498)     Kvinnor (bas 502)

Positiv             44 procent      42 procent       46 procent
Negativ            34 procent      42 procent      25 procent

Vet ej              22 procent      16 procent       28 procent

Tycker du att det är bra att alkoholreklam är hårdare reglerat än annan typ av reklam?

Riket          Män            Kvinnor

Ja, väldigt bra   52 procent   42 procent   61 procent

Ja, ganska bra   29 procent   34 procent   25 procent

Varken bra eller
dåligt               10 procent   13 procent    8 procent

Nej                  5 procent      9 procent     2 procent

Vet ej              3 procent      2 procent     3 procent

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.