Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Ordbråket mellan Oatly och Arla: ”Vi var först med Brölk”

Publicerad: 19 September 2019, 13:02

Martin Ringqvist (Oatly) och Kristina Hammarö (Arla) möttes i Aftonbladet TV under torsdagsmorgonen

Foto: Aftonbladet TV (Skärmdump)

Oatlys creative director Martin Ringqvist och Arlas Kristina Hammarö möttes i Aftonbladet Morgon. Det hettade till kring Kinas ägande i Oatly samt havredryckens varumärkeregistrering av Arlas kampanjnamn Brölk, Sölk, Trölk och Pjölk.


Ämnen i artikeln:

OatlyArlaReklam

Med kampanjen "Spola mjölken" har Oatly återigen rört upp känslor bland svenska bönder och den svenska mjökindustrin. Inte blev det mindre infekterat när Oatly nyligen varumärkesskyddade orden "trölk", "brölk", "sölk" och "pjölk" – fiktiva produktnamn som användes i Åkestam Holsts varumärkesbyggande kampanj för Arla, "Bara mjölk smakar mjölk" förra hösten. En kampanj som skulle sätta fingret på mjölkens produktfördel i smak och som vann 100-wattare som bösta konsumentkampanj 2018. Varumärkesregistreringen hänger enligt Oatly ihop med det uppmärksammade patent- och marknadsdomstolen 2015 då varumärkets möjligheter att använda sig av ordet "mjölk" i marknadsföringen kraftigt begränsades.

Oatlys senaste drag har väckt starka reaktioner hos Arla som kopplat in sina bolagsjurister i ärendet. I morse debatterade Oatlys creative director Martin Ringqvist och Arlas kategorichef för mjölk Kristina Hammarö, händelseutvecklingen i Aftonbladet Morgon.

– Vi tyckte bara att det var jättebra namn. Vi får ju till exempel inte säga havremjölk av legala skäl, så "pjölk" och "trölk", det är ju bra namn som vi skulle vilja använda, sade Martin Ringqvist, kreativ chef på Oatly i sändning och tillade att bolaget med registreringen inte avser att stoppa Arlas kampanj.

Arlas Kristina Hammarö underströk att Arla var först med orden och såg ingen anledning till att inte fortsätta använda dem.

– Cirkeln känns ju lite sluten nu när Oatly själva känner att de här fiktiva symbolnamnen passar Oatlys egna produkter. De refererar ju till alla produkter som inte smakar lika gott som mjölk, kontrade Kristina Hammarö, kategoriansvaring för mjölk på Arla.

Med "Spola Mjölken" har Oatly återigen fått kritik för att arbeta med att i sin kommunikation slår ned på konkurrenten snarare än att prata om sin egen produkt, en kritik som Martin Ringqvist inte känner igen sig i som hävdar. Han har också svårt för Arla och mjölkindsutrins resonemang att bolaget ställer bönder mot bönder.

– Jag kan inte upphöra att förvånas över den otroliga spänning som finns just när man pratar mjölk. Det såg vi när Edvard Blom rasade. Det är ett väldigt känsligt ämne eftersom det är en del av vår svenska kulturhistoria.

Debatten hettade också till när diskussionen om kinesiska statens ägande i Oatly kom på tal, Martin Ringqvist svarade så här:

– Vill man åstadkomma förändring i världen så är Kina oerhört viktigt. Det är den viktigaste marknaden och om de skulle ta över våra västerländska vanor så skulle det vara en katastrof för planeten.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

OatlyArlaReklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.