Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ordkrig om reklamen som dränker Venedig

Publicerad: 11 oktober 2010, 06:26

Det har brutit ut reklambråk mellan den internationella kultureliten och Venedigs borgmästare. – Dom är inkompetenta, säger borgmästare Giorgio Orsoni.


Suckarnas bro, Bridge of Sighs, i Venedig har döpts om till Bridge of Signs. Renässanshusen och delar av bron över den trånga kanalen är numera täckt av reklamskyltar från bland anat Coca Cola.

Samma sak gäller Grand Canal, St Markusplatsen och Dogepalatset. Ja, hela Venedig har svepts in i vepor från Rolex, Bulgari och Swatch. Och så har det pågått sedan 2008.

I ett öppet brev till Venedigs borgmästare Giorgio Orsoni och italienske kulturministern Sandro Bondi kräver ett koppel chefer för museum som British Museum, Moma och New York Metropolitan Museum of Art att man måste stoppa reklamen i Venedig som utsetts till världsarv av Unesco.

Nu har Orsoni svarat museicheferna som han kallar inkompetenta som inte inser att Venedig behöver pengarna för att renovera den hårt slitna staden.

– De här berömda personligheterna kanske tror att vi är vildar med ring i näsan. Salongerna i London och New York borde komma till Venedig för att se hur väl vi restaurerar staden, säger han i ett uttalande.

– I dag är det brist på offentliga medel och jag vore glad om vi fick in donationer.

Förutom att kritikerna ogillar att reklamen förstör upplevelsen av Venedig för de 17,5 miljoner besökare som staden tar emot varje år, anser man att Venedigt sålt sig billig till annonsörerna.

Annonsörerna på Dogepalatset, med bästa placering i Venedig, betalar 40 000 euro, 370 000 kronor, i månaden under en treårsperiod.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.