Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ordvitsar i begravningsmiljö när statusen för yrkeslärare ska höjas

Publicerad: 8 Oktober 2018, 11:46

Lobbyorganisationen Worldskills jobbar för att höja kvaliteten och statusen på yrkesinriktade utbildningar. I det nya konceptet sörjer man de som inte fört sina yrkeskunskaper vidare.


Ämnen i artikeln:

B-ReelReklamLe Bureau

Organisationen Worldskills är ett initiativ från Svenskt Näringsliv, LO och staten i samarbete med Skolverket, Utbildningsdepartementet och Myndigheten för yrkesutbildningar. Hela organisationens uppdrag går ut på att höja kvalitet och status på Sveriges yrkesinriktade utbildningar.

I den senaste reklamkampanjen, framtagen av Le Bureau, utspelar sig en serie filmer på begravning där en ordvitsig präst sörjer bortgångna människor som inte spridit sin yrkeskunskap vidare till andra. Målet är att få flera att söka sig till yrkeslärarutbildningar.

– Det saknas yrkeslärare idag. Med dessa filmer vill vi få verksamma inom olika
branscher att se läraryrket som en ny utmaning. Är man duktig på sitt jobb är det
synd att inte föra sina kunskaper vidare. Det är ett positivt budskap som vi tror kan
skapa intresse och höja statusen på yrket, säger Pontus Slättman, vd på WorldSkills
Sweden.

Filmerna, som är producerade av BRF och regisserade av Sacarias Kiusalaas, kommer att gå på Youtube och i sociala medier.

– Om man ska skoja om döden måste man förstås göra det med stor fingerspetskänsla
men vi tycker att det blev väldigt kul – lite av en blandning mellan Roy Andersson och amerikansk slapstick. Sen landar filmerna ner i ett budskap som vi tror är attraktivt
för målgruppen som i regel är väldigt stolta över sin yrkeskompetens, säger
Josephine Wallin, creative director på Le Bureau.

Arbetsgrupp:

Arbetsgrupp på Le Bureau:
Josephine Wallin: Creative Director/Art Director
Hjalmar Delehag: Copywriter
Amanda Bermheden/John Wernvik: projektledare.
Elisabeth Philipson, produktionsledare.
Originalare: Mimmi Eriksson.
Produktionsbolag: BRF
Regissör: Sacarias Kiusalaas.
Producent: Kith Kättström.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

B-ReelReklamLe Bureau

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.