Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Organiserad kreatör

Publicerad: 1 Oktober 2010, 14:33

Mitte Blomqvists väg till kreativitet är organisation. Att skapa tid och plats för att fylla på ”referensdatabanken” i hjärnan, den hon öser ur inför varje kreativt uppdrag. Nu är hon ny cd på Storåkers med ansvar för att fylla hela byråns kreativa databank.


Ämnen i artikeln:

Mitte BlomqvistStoråkers McCannMia Cederberg

truefalse

Mitte Blomqvist. Foto: Sören Andersson.

Mitte Blomqvist har precis kommit tillbaka från sin första mammaledighet. Och bytt jobb. Hon gick hem från en ad-tjänst. När hon nu tar hissen upp till sjätte­ våningen i Sturegallerian kliver hon in på byrån som cd. Det jobbet delar hon med Mia Cederberg, som just nu är hemma med sitt andra barn.
– Det känns bra att komma tillbaka i en ny roll ­efter ett år som mammaledig. Och det här jobbet kan man göra hur stort eller litet som helst.

I en del av kunduppdragen sitter hon med i ­arbetsgruppen, men inte i alla. Det krävs inte och hon skulle aldrig hinna det heller.

För hennes viktigaste arbete går ut på att sörja för att byråns kreatörer håller sig kreativa. Då är verktyget organisation och ramar.
– Det dagliga jobbet handlar mycket om att kratta manegen för kreatörerna. Genom att se till att det blir en strategi som lätt lånar sig till ett bra kreativt upplägg.

Sedan har hon rollen som ”utifrånögat” när kreatörerna väl har satt i gång sitt arbete.
– Till exempel att ställa frågan: Vad har ni för långsiktigt mål för den här kunden? Eller att se vilka kreativa spår som är utvecklingsbara och inte. Se när de har kört in i en återvändsgränd. Se till att de håller sig på brief.

Mitte Blomqvist vill inte överlasta det kreativa ledarskapet med ledarens ansvar. Ansvaret är delat, anser hon:
– All kritik är egentligen konstruktiv. Om den som får den tar den konstruktivt.

Hennes viktigaste roll är inte den i en arbetsgrupp. Det är att se till att hästarna i stallet får dricka. Så att säga. Att fylla på den källa av kreativitet, associationer och erfarenhet som man öser ur när man skapar ny reklam.
– Ska man leda byrån kreativt gäller det att ha siktet inställt på horisonten och skapa förutsättningar för ett gott kreativt arbete framåt.

Här är några av hennes recept:
Kreatörsdag. En dag då och då byter kreatörerna uppdrag med varandra. Eller att man tar ett kunduppdrag och låter hela byrån workshoppa en förmiddag kring det.
– Det kommer upp många idéer som den arbetsgruppen får ansvar för att ta vidare.
Men det behövs ren input också: en förmiddag kan även spenderas med att alla tittar på bra reklamfilm tillsammans, eller med en föreläsning, eller om det finns ett nytt dataprogram som alla behöver lära sig.
– Det är svårt att hinna med. Mitt jobb handlar om att skapa rutiner och organisera in utbildning och inspiration i vårt arbetssätt.
– Det ska vara enkla rutiner som kan ske i var­dagen och inte kräver två dagar på kursgårdsinternat varje gång.

Organisera, skapa rutiner, möten. Vart tog den kreativa biten i ledarskapet vägen?
– Det är kreativt att skapa en kreativ organisation. Jag tycker det är jättekul!

Hon gillade att titta på reklam redan som 14-åring. Men reklambranschen kändes ouppnåelig. Efter ekonomiskt gymnasium blev det sommarjobb på SEB:s huvudkontor. Och så var den ekonomkarriären till ända.
– Men min pojkvän Mange hade precis sökt in på Berghs och jag tänkte kan han så kan väl jag.

Storåkers har alltså Magnus Löwenhielm, i dag frilanscopy, att tacka för sin cd. Efter ett år på konstskola, Berghs kvällskurs och källarbyråer sökte Mitte Blomqvist in på Berghs tvååriga utbildning i grafisk design. Det första riktiga jobbet var på Lars Liljendahls och Ulf Herrmans byrå OCH där hon fick ansvaret för H&M:s ungdomsvarumärken Rocky och Impuls. Den första plåtningen var i Paris med fotografen Mikael Jansson. De gjorde även film med Traktor innan de blev superkändisar.
– Det var en fantastisk lyx, men jag var ingen mode­tjej egentligen. Jag ville jobba med strategi­arbete och saknade att göra ut hela koncept.

År 1995 gick hon till Lowe Brindfors. När hon började där hade Brindfors redan två kvinnliga kreatörer: Lotta Åkerlund och Elsa Lokrans.
 – Vi tyckte att vi hade för lite att göra, att alla killarna fick alla kunderna, minns Mitte Blomqvist.

Så de gick till Björn Larsson, då vd, och klagade. Svaret de fick var att det inte fanns så många kunder som tjejer kunde jobba med. Det var ju mest SAAB, Pripps, SAS, och sådana kunder på byrån.
– Men han var ändå fair, säger Mitte Blomqvist – man fick bevisa sig men man fick sina chanser.
Hon vill ge Björn Larsson cred för det generationsskifte som sedan skedde från en rätt projekt­ledarstyrd organisation till ökat kreativt fokus.

Bland de kända uppdrag som Mitte Blomqvist hade kan nämnas Arlas Yoggi och Folkoperan.
– Det är den tid som har präglat mig mest som yrkesmänniska. Den har betytt jättemycket för mig.
År 2004 lockade Monika Born över henne till Storåkers, som var ett helt annat företag.
– På Brindfors var allt väldigt uppstyrt. Det fanns vaktmästare och sådant. Men om en glödlampa var trasig här var det bara att byta själv. Man fick springa på bollarna direkt: Nu gör vi rolig reklam!
– Idealet är väl något slags mellanting, säger Mitte Blomqvist, som nu har varit på byrån i sex år.

Den meningen är det bara att leverera på. För en cd som har tagit ansvaret för att organisera fram Storåkers kreativitet.

Mitte Hanna-Maja Ingrid Blomqvist

Född: 1969 i Sollentuna  Bakgrund: Lillasyster till en storebror. Pappa tandläkare, mamma psykoanalytiker  Familj: Sambo Michael, sonen Hector, 14 månader  Bor: Lägenhet på Kungsholmen i Stockholm  Fordon: Cykel  Fritid: Familj, träning, silversmide  Tjänar: 987 222 kronor (tax. ink. 08) Reklam som jag önskar att jag hade gjort: För klädmärket Love Juicy i Sydafrika. De piratkopierade sitt eget klädmärke och gjorde en billigare kollektion för massmarknaden, Luv. I två år höll bluffen innan de avslöjade att de stod bakom piratkopian också  Dold talang: Snabb på maskinskrivning  Om jag inte jobbade med reklam: Entreprenör inom hudvårds­produkter  Skrattar åt: Det komiska i vår allvarliga strävan att vara seriösa. Och bra reklam, till exempel  Old Spice, Grand Prix-vinnare i Cannes i år  Förbannad på: När idiotier inte ifrågasätts  Stolt över: Min energi, uthållighet och engagemang

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.