Reklam
Orgasm-gap, medelmåttighet och svett – Resumé lyfter det bästa från varumärken under kvinnodagen
Publicerad: 8 mars 2023, 15:17
Resumés redaktion väljer ut 9 initiativ och kampanjer från varumärken som sticker ut.
Försvarsmakten omdefinierar vad ”klassiskt kvinnogöra” är
Genom att visa upp vad kvinnor gör inom Försvarsmakten varje dag vill myndigheten omdefiniera vad som är ”klassiskt kvinnogöra” och inspirera fler kvinnor att söka sig till försvaret.
Sedan 2016 har annonsören uppmärksammat den internationella kvinnodagen i form av en annonskampanj med ett tydligt ställningstagande kring jämställdhet. Tidigare år har fokus varit på unga kvinnor i militärkläder. I årets kampanj är det i stället kvinnor som arbetat i Försvarsmakten länge och nått ledande positioner som porträtteras: Pernille Undén, överste, chef F 16 Upplands flygflottilj, Jenny Ström, kommendör, chef Tredje sjöstridsflottiljen och Elisabeth Bommeskär, förbandsförvaltare, Tredje sjöstridsflottiljen.
Kampanjen lanserades i dag och syns under veckan med digitala utomhusenheter, tryckta annonser i bland annat Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet, samt digital- och social medieannonsering. På sociala medier lyfter man fram de profilerade kvinnorna inom försvaret genom intervjuer som ger inblick i deras karriärer och militära verksamheter.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
Försvarsmakten
Johan Landeström - Marknadschef, Försvarsmakten
Sofie Lindholm - Projektledare, Försvarsmakten
NORD DDB
Staffan Slörner - Senior Client Director, Nord DDB
Nina Åkestam Wikner - Creative Director, Nord DDB
Carin Lagergren - Client Director, Nord DDB
Cornelia Bruzelius - Client Manager, Nord DDB
Jenny Beckman - Strategist, Nord DDB
Emelie Ravelli - Copywriter, Nord DDB
Frida Wiita - Art Director, Nord DDB
Elin Wiger Fegnell - Studio Designer, Nord DDB
Olle Lindholm - Motion Designer, House Agency
Alexander Biörsmark - Regissör/DoP, House Agency
Fristående
Stella Breiman - Art Buyer
Elisabeth Toll - Fotograf
Omnicom lanserar ”Omniwomen” – för att främja kvinnligt ledarskap
På internationella kvinnodagen lanserar mediebyrånätverket Omnicom Media Group i Norden ”Omniwomen” i syfte att främja kvinnligt ledarskap och öka medvetenheten om utmaningarna för branschens kvinnor.
”Omniwomen” är ett globalt initiativ som funnits inom Omnicom i 14 år och nu lanserar man initiativet i nordens fyra länder. Sarah Dayan, head of performance strategy på Omnicom Media Groups mediebyrå PHD, har varit en del av Omniwomen på global nivå i ett år och leder den nordiska satsningen.
Sarah Dayan, leder Omniwomen i Norden
Hyllar kvinnodagen – genom att uppvakta män
Enligt statistik från Brottsförebyggande rådet (BRÅ) utsätts kvinnor i jämförelse med män oftare för grovt och upprepat våld från en partner.Med detta som bakgrund erbjuder Göteborgs Stadsteater alla som identifierar sig som män 50 procent rabatt på föreställningen Du är min nu, som spelas på Studion i vår.
I pjäsen får vi följa två par från den spirande förälskelsen till dess att kärleken övergår till svek och raseri, förnekelse, grymhet och förtvivlan. Den franske skådespelaren och regissören Gérard Watkins vill med pjäsen synliggöra mekanismer i mäns våld mot kvinnor, men visar vägen ut.
Med en annonsens initialt provocerande budskap ska Momentums kampanj locka fler till föreställningen.
– Vi hoppas och tror verkligen att denna kampanj kan bidra till att belysa en viktig fråga på ett nytt sätt, säger Anna Säwemark, Copywriter på Momentum
Mercedes: Tänk om kvinnor inte behövde vara bäst
Mercedes har tagit fram en annorlunda kampanj, som lyfter fram fördomarna och orättvisorna inom vetenskaps- och verkstadsindustrin.
Genom berättelsen om en ung flicka, utforskar filmen de traditionella klichéerna vi kan associera med ”inspirerande” berättelser. Ganska snabbt in i filmen planteras en tankeväckande twist med frågan: tänk om kvinnor inte behövde vara bäst för att göra sig ett namn i dessa mansdominerade världar?
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Skapar skor för kvinnor – baserat på hur kvinnofötter ser ut
”Shrink it and pink it”. Ett vedertaget förfarande i skobranschen, där skor designas efter hur mäns fötter ser ut och sedan görs i mindre storlekar och andra färger för kvinnor. Problemet? Kvinnofötter ser ofta annorlunda ut från män.
Klädvarumärket Lululemon bestämde sig för att använda Volumentals teknik för att ändra detta en gång för alla. Detta resulterade i lanseringen av Lululemon's Blissfeel - en löparsko 100 procent designad för kvinnor, baserad på 610 000 skannade kvinnofötter.
– Vi vill ändra på hur branschen designar skor för kvinnor. Med Volumentals data av miljontals kvinnofötter kan vi förbättra passform redan i produktionsled. Vi ser det som en självklarhet att löparskor för kvinnor ska vara designade utifrån kvinnofötter för att kvinnor ska få samma förutsättningar att prestera på optimal nivå. Dessutom är fler kvinnor löpare än män, säger Alper Aydemir, vd på Volumental.
Spotify bjuder in kvinnliga musiker och aktivister att dela sina berättelser
Genom sin Equal-plattform bjuder Spotify in kvinnor att skapa spellistor med berättelser från kvinnor över hela världen. Bland annat deltar musikerna The Blessed Madonna, Alicia Keys och Janelle Monáe, samt aktivister som Tarana Burke (grundare av #metoo) och Favianna Rodriguez.
Spotify lanserar också Equal i Ukraina, specifikt genom 2016:s Eurovision-vinnare Jamala. Hittills har Spotify lagt till mer än 5 000 kvinnliga artister i Equal-spellistor, vilket genererar fler streams och större räckvidd, skriver Musikindustrin.
Skriver Wikipediaartiklar för att lyfta kvinnor
Kvinnohistoriskt museum i Umeå håller en speciell skrivstuga, dagen till ära. Målet är att fylla på med fler kvinnor på Wikipedia, rapporterar P4 Västerbotten. Kampanjen WikiGap vill ändra på faktumet att det finns fyra gånger fler artiklar om män än om kvinnor på Wikipedia, och att en majoritet (nio av tio) av de som skriver artiklarna på Wikipedia är män.
Durex uppmärksammar orgasm-gapet
Kondomvarumärket Durex uppmärksammar ”orgasmgapet” mellan sexuellt aktiva män och kvinnor i Storbritannien. Enligt forskning utförd av Opinium är sexuellt aktiva kvinnor fyra gånger mindre benägna att säga att de alltid får orgasmer än män. För att uppmärksamma problemet var Durex värd för en visning av fotbollsmatcher i London inför internationella kvinnodagen och störde vid ”klimaktiska ögonblick”, som mål och frisparkar.
Det Reckitt-ägda varumärket samarbetade med sexexperten Alix Fox för att genomföra jippon. En kampanj för ”jämlikhet i orgasm” lanseras i dag, med Fox för att ge tips och råd till nationen.
If synliggör problemet med HLR för kvinnor
Fler kvinnor dör av hjärtstopp i Sverige än män. En stor anledning till varför kvinnor har en mindre chans att få hjälp för att man är rädd att anklagas för opassande beteende. Nu har If och serietecknaren Moa Romnanova tagit fram en ny affisch för att synliggöra problemet. Idén bakom affischerna är framtagna med byrån Prime.
Arbetsgrupp
If
Kristina Ström Olsson - Nordisk hälsostrateg
Kristian Hultqvist - Kommunikationschef
Jessica Balksjö Nannini - Head of press and PR
Prime
Clara Carlberg - Planner & insight
Josefina Bergström - Projektledare
Angelica Borch - Projektledare
Renée Lorenius - Produktionsledare
Susanna Axelson - Produktionsledare
Daniel Wahlström – Head of PR
Nellie Nyberg - Copy
Christoffer Lind - Art Director
Carl Jannerfeldt – Executive Creative Director
Moa Romanova - Illustratör
Jemini Press - Tryck
Svettas som en kvinna
Foto: Foto: Emilia Bergmark-Jiménez / Skarp Agent
Röhnisch har tidigare tagit fram PMS-kollektionen Infinite Flex, justerbara tights och sport-BH som kan anpassas utifrån kroppens månadscykel. I kampanjen My Shape, porträtterade varumärket en stark kvinnlig kropp på ett sätt som man sällan ser i sportindustrin.
Med kampanjen ”Sweat Like a Woman”, som lanseras lagom till kvinnodagen vill varumärket uppmana till att bryta det för kvinnor ofta inbyggda mönstret att dölja sin svett vid träning och i stället visa upp det som något naturligt, kraftfullt och hälsosamt. Kampanjen frontas av fyra kvinnor som alla utgör fysiska exempel på hur styrka och svett tar sig uttryck - artisten Seinabo Sey, den personliga tränaren Louise Sondlo, dansaren Johanna Larsson samt profilen Kajsa Schuterman.