Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Orkester spelade musik gjord av tweets i ny kampanj

Publicerad: 29 oktober 2012, 07:20

Havas Worldwide Amsterdam och Perfect Fools har samarbetat för att skapa "Tweetphony" i syfte att rädda Amsterdams orkester.


På uppdrag av The Metropole hart Havas Worldwide Amsterdam och Perfect  Foolssamarbetat för att skapa "Tweetphony", en symfoni av kompositioner  tillverkade helt avtweets som bygger på bokstäverna som är förknippade  med noter.

De mest intressanta och bästa tweetsen spelades sedan av  orkestern live i fredags.

Patrick Gardner, medgrundare av Perfect Fools, förklarar bakgrunden:

– Amsterdams orkester Metropoles bidrag hotas, och därmed dess existens.  Kampanjen går ut på att öka medvetenhet om situationen och rädda  orkestern, säger han till Resumé.

Genom att besöka en speciell kampanjsajt, som utnyttjar ett digitalt  pianogränssnitt, kunde deltagarna komponera sin musik och lyssna på  andra musikaliska tweets.

– Vi har jobbat med viss konceptutveckling tillsammans med Havas  Worldwide Amsterdam samt teknisk- och designproduktion. Kampanjen har  skapats på mycket kort varsel, bara drygt ett par veckor från start,  säger Patrick Gardner.

Hur har reaktionerna varit?
– Otroliga. Hamnade  bland andra på digg.coms förstasida, BBC, och tv-nyheterna i  Nederländerna. Men också Mashable, Creative Review, Creativity, PSFK,  Social Times med flera. Vi hoppas verkligen att all uppmärksamhet  hjälper orkestern att komma på fötter igen!

Linus Fremin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.