Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Orlics utmaningar enligt byråcheferna

Publicerad: 5 Maj 2015, 12:06

Petronella Panérus, David Sandström, Caroline Jungsand och Peter Jansson Ling

Volontaires vice vd David Orlic föreslås bli ny ordförande i Komm. Flera av de byråchefer som Resumé har pratat med lyfter fram mångfalden i branschen som den största utmaningen för honom under de kommande åren.


Ämnen i artikeln:

Petronella PanérusVolontaireDavid SandströmDDB StockholmJuno PrCaroline JungsandDavid OrlicKommGreat WorksPeter Jansson LingOrd&Bild

I går stod det klart att Komm föreslår David Orlic som ny ordförande för branschorganisationen. Som valberedningens förslag förväntas Volontaires vice vd formellt att väljas vid årets stämma den 29 maj.   De byråchefer som Resumé har talat med anser alla att Komm:s valnämnd har gjort ett bra jobb med att lyfta fram David Orlic som Gustav Martners efterträdare.

– David är ett spännande val. Han har varit nytänkande under lång tid.  Jag minns fortfarande Davids framåtlutande resonemang kring Piratebayrättegången, hur alla företagsledare borde vara beredda på förändring av sin affär, säger Great Works vd Petronella Panérus som ingår i Komm:s kommitté HR 2020 och efter sommaren tar över som vd på Åkestam Holst.  

Vilka blir hans största utmaningar?
– Att få ihop vår disparata bransch med alla olika åsikter och viljor — och få oss att fortsätta förnya oss och bli än mer respekterade som kommunikationsland. Men med sin erfarenhet från politiken och sweden.se tror jag han besitter den expertis som behövs.

Är det någon speciell fråga som du skulle vilja se att han tar tag i?
– Att binda samman kommunikationsbranschen tightare med de entrepenörer och innovatörer som fullkomligt sprudlar i Sverige just nu. Vi kan hjälpa varandra och skapa något riktigt stort och framgångsrikt i Sverige, säger Petronella Panérus.

DDB Stockholms vd David Sandström hoppas att David Orlic som ny ordförande för Komm kan föra organisationen närmare byråerna och kunderna.

– Jag tror att det är viktigt att komma ännu närmare byråerna och deras kunder, då det är där den riktiga förändringen sker. Trots att branschorganisationer är bra på att agera språkrör och lyfta frågor så är det ändå i verkligheten som förändring måste åstadkommas. Det finns någon typ av falsk förhoppning hos vissa att det är Komm som ska förändra, när det i själva verket måste vara byråerna. Orlic behöver få bort den falska förhoppningen, annars har han bara ett gäng byråer som passivt väntar på vad Komm ska göra.

Är det någon speciell fråga som du skulle vilja att han sätter upp på agendan?
– Jag tycker fortsatt att inflödet av talang till branschen är en fundamental fråga. Jag är helt övertygad om att mångfald är nyckeln till nytänkande och tror därför stenhårt på att vi behöver bli ännu bättre på att få in talanger från andra branscher, med andra bakgrunder och andra synsätt. Vi är fortfarande alldeles för oattraktiva för talanger från andra branscher och det skulle vara intressant om vi tog tag i på allvar.  

Juno PR:s vd Caroline Jungsand är nöjd med valet av David Orlic.

– Han är ett utmärkt val eftersom han är en av den som jobbat med de viktiga frågor som branschen står inför. Det såg vi också i Guldäggskampanjen som lyfte fram vilka som får synas i svensk reklam, säger Caroline Jungsand till Resumé.  

Vilken skulle du säga blir hans största utmaning?
– Att ta tag i frågan vilka vi representerar och vilka som jobbar med reklam. Det handlar om branschens överlevnad. Vi måste spegla samhället för att vara relevanta även i framtiden. Då är David Orlic en bra person att leda Komm in i framtiden.  

Ord&Bild Reklambyrås vd Peter Jansson Ling anser att de främsta utmaningarna för David Orlic blir att öka byråernas lönsamhet och se till att mångfalden i branschen blir bättre.

– I dagsläget är det alldeles för många som inte tjänar pengar. Det är en utmaning för branschen att utbilda köparna och byråerna för att få upp priserna på agendan. Mångfalden är en fråga som Komm börjat jobba med de senaste åren vilket jag tycker är bra. Det finns en risk att branschen blir alltför homogen med personer som tycker samma saker.

Finns det någon annan fråga som du tycker att Komm borde ta tag i?
– Att utbilda köparna och byråerna kring hur man utformar kommunikationen tillsammans för att se till att de långsiktiga relationerna blir bättre. Det kan vara krävande att utforma ett nytt samarbete.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.