Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Orostider tynger IPG

Publicerad: 27 Juli 2012, 12:38

Interpublic Group, IPG, backade andra kvartalet. Det internationella reklamkoncernen tappade i 1,4 procent i intäkter till 1,7 miljarder dollar, och nettovinsten dalade med 3,1 procent till 105,5 miljoner dollar. Detta på grund av kundtapp i USA och orostider i Europa, enligt Adage.


Ämnen i artikeln:

IPG

USA sjönk intäkterna för IPG med mer än 3 procent, men den globala  organiska tillväxten blev ändå positiv och landade på 6 procent.

Affärsområdet  som hyser den integrerade delen inom IPG med byrånätverken McCann,  Draft FCB och Lowe tappade i intäkter med 3,3 procent till 1,42  miljarder dollar men utvecklingen inom digitala tjänster och mer  specialiserade konsulttjänster gick bättre. Värt att notera för svensk  del är att två av de byråvarumärken som koncernen menar visar starkast  global tillväxt – digitala R/GA och pr-nätverket Weber Shandwick har  haft stora problem här.

R/GA visade ett katastrofalt rörelseresultat  kopplat till avvecklingen av koncernsystern DraftFCB och Weber Shandwick  avvecklade tidigare i år sitt samarbete med McCann i Sverige och  övergav den svenska marknaden helt.

Enligt AdAge är koncernens prognos för helåret en organisk  rörelsetillväxt på 3 procent och IPG meddelar också att man räknar med  att få avkastning på de investeringar till ett värde av runt 100  miljoner dollar man har gjort i det sociala nätverket Facebook.  Koncernens VD, Michael Roth menar också att man tittar på att göra  aggressiva förvärv inom digitala tjänster, vilket är i linje med de  strategier som de konkurrerande koncernerna WPP och Publicis har  avslöjat om sina förvärvsplaner.

WPP, som meddelar sitt halvårsresultat i slutet av augusti, har  under sommaren gjort "digitala" förvärv genom uppköpen av nätverket AKQA  samt den finska byrån Activeark.  

IPG är ett av världens  ledande reklambyrånätverk och äger i Sverige bland annat byråerna inom  McCann, reklambyrån Lowe Brindfords med pr-byrån GolinHarris,  mediebyråerna Initiative och UM samt den digitala reklambyrån R/GA.

Fredrik Hazén

Ämnen i artikeln:

IPG

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.