Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Oscar Properties vill äga sin berättelse efter krisrubrikerna – med helsida

Publicerad: 3 Oktober 2018, 09:59

Bostadsbubbla, stora förluster och tomma hus. De senaste åren har Oscar Properties präglats av negativ rapportering i affärspressen. Med en printannons vill bostadsutvecklarens marknadschef ta kommandot över agendan.


Ämnen i artikeln:

MedievalReklam

"Ryktet om min död är starkt överdrivet". Citatet härstammar från den amerikanska författaren Mark Twain i ett brev från 1897 till New York Journals korrespondent. I tisdags lånade den ryktbara bostadsutvecklaren Oscar Properties använde en variant av citatet (Ryktet om vår död är betydligt överdrivet) i en texttung helsidesannons som placerades i Di, DN och SvD undertecknad bolagets grundare och vd Oscar Engelbert. I ett mejl till Nyhetsbyrån Direkt förkunnade företagets marknadschef Krister Karjalainen att annonsen är en del av bolagets ordinarie marknadsaktiviteter. I annonsen skriver Oscar Engelbert bland annat: "Oscar Properties ville mer än att bara bygga bostäder. Vi blev en uppstickare genom att tänka kreativt kring hur en bostad kan utformas och genom att ta design på djupaste allvar", heter det i annonsen.

Till Resumé säger marknadschefen att annonsen tog utgångspunkt i de frågor han och kollegorna på Oscar Properties möts av i vardagen: "Hur går det egentligen?". Frågor som hör samman med rubriker sprucken bostadsbubbla, tomma hus, prissänkningar och stora ekonomiska förluster. I den långa texten vill Oscar Properties vända blicken från röda siffror och ekonomi till att prata om byggkonst, innovation och arkitektur.

Målgruppen är de befintliga och potentiella kunderna menar Krister Karjalainen, som också understryker att han och kollegorna känner en stolthet inför annonsen. Texten togs fram av två, icke namngivna, konsulter i samråd med marknadschefen och Oscar Engelbert själv.

– Det här är en del av vår aktiva marknadsstrategi. Vi vill berätta vad som händer i bolaget, att vi är stolta över vad vi åstadkommer, att folk flyttar in och att 90 procent av produktionen är såld. Det har varit ett fokus på pengar i tidningarnas rapportering. Nu vill vi fokusera på designfrågan och prata med de kunder som faktiskt väljer att köpa våra objekt.


Vad har ni fått för reaktioner?
– Bara positiva. Läsarna tycker att den sticker ut i kategorin och skiljer sig väsentligt mot det man ser i vanliga fall.

Kommer ni att fortsätta försöka äga Oscar Properties historia genom annonsering?
– Alla bolag vill äga sin berättelse. Vi kommer så klart att fortsätta med det, även om jag inte vill kommentera planerade aktiviteter mer än att det kommer att ske på ett eller annat sätt.

Varför print?
– Jag har ju en gedigen digital bakgrund (tidigare bland annat nordisk marknadschef på P&G reds. anm. Som bland annat drev igenom Sveriges första poddsponsring). Men print kändes naturligt kopplad till målgruppen. Budskapet kräver tid av läsaren och därför kändes print som den mest naturliga kanalen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MedievalReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.