Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Oskar Lübeck gick igenom tusentals bidrag – för att hitta det bästa hantverket

Publicerad: 21 Juni 2018, 06:36

Oskar Lübeck sitter i Industry craft-juryn – en ny kategori i Cannes.

Foto: Julia Lundin

Bolds grundare Oskar Lübeck har haft en tuff uppgift i Cannes Lions. Bland alla tusentals bidrag fanns guldkornen som prisades i nya hantverkskategorin Industry Craft.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerCannes Lions 2018ReklamOskar Lübeck

Oskar Lübeck fick redan för flera månader sedan veta att han knipit en plats vid jurybordet i Cannes Lions-kategorin Industry Craft. Kategorin är ny och prisar världens bästa hantverk inom många olika kategorier.

– Det här är första gången de har satt ihop en specifik jury för att enbart bedöma hantverk. Vi hade en grupp som var väldigt diversifierad, och jag var egentligen den enda som representerade identitet, typografi och designhantverket. Sen hade vi flera högt uppsatta chefer på de kreativa reklamnätverken från Asien, USA och Sydamerika. Och en fantastisk fotograf från Kenya, som faktiskt är den första personen från Kenya någonsin att få sitta i en Cannes-jury. Kreativa genier allihop, och dessutom väldigt härliga och varma personer, säger han när vi ses i Cannes.

En tuff uppgift väntade Oskar Lübeck och hans jurykollegor – det var 1703 bidrag och ingen pre-judging. I kategorin prisades bland annat Åkestam Holst för sin copydrivna annons "Glid inte isär".

– De första fyra dagarna tittade vi på tusentals case för att få ner antalet till runt 250. Det var mycket fysiska saker att titta på. Här blev det intressant att vi kom från så olika bakgrunder. Jag fick stå på mig rätt mycket och pushade för identitet och typografi. Man kan inte bara lyfta upp bra annonser, utan måste visa på en bredd.

Att fokusera enbart på hantverket gör juryarbetet väldigt annorlunda – och tar lång tid, enligt Oskar Lübeck.

– Man kan ha en fantastisk idé, men om hantverket inte lyfter upp idén på bästa sätt kan det bli platt. I alla kategorier är hantverket så otroligt viktigt.

Det är inte i alla kategorier som det delas ut ett Grand prix. Diskussionerna gick även heta i Industry craft där priset delades ut till copy-tunga Kiwi skokräm gjord av Ogilvy.

– Eftersom det är första gången kategorin Industry Craft finns såg Cannes Lions nog gärna att vi skulle dela ut ett Grand Prix. Jag var faktiskt lite tveksam till kampanjen som en Grand prix-vinnare till en början, och vi hade långa diskussioner kring fyra-fem olika projekt som hade guldstatus. Det var extremt brett och olika typer av projekt. Vilka sticker ut och skickar en bra signal kring vad bra hantverk kan vara? Det är kul att vi till slut valde den copydrivna Kiwi.

Vad betyder det för dig personligen att sitta i den här juryn?
– Att få sitta i en Cannes Lions-jury överhuvudtaget är fantastiskt och en stor ära. Men att sitta i den första renodlade hantverkskategorin känns extremt kul då det är något jag och min byrå brinner extra för" säger Oskar Lübeck.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.