Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Otrohetssajtens reklam sågas

Publicerad: 14 mars 2011, 13:31

Otrohetssajten Victoria Milan – ”Sveriges första datingsida för gifta och samboende” – har inlett en reklamoffensiv i Sverige på stortavlor. Reklamen har RO-anmälts och nu sågas den även av expertis. – Jag tror att en sån här sajt skulle må mycket bättre av mer diskret marknadsföring, säger Resumés reklambloggare Nina Åkestam som sågar marknadsföringen.


Ämnen i artikeln:

Victoria MilanNina Åkestam

En av stortavlorna i kampanjen som syns i Sverige nu.

Victoriamilan.se är en sajt för gifta och sambos där de ”100 procent anonymt & konfidentiellt” kan skaffa älskare/älskarinnor.

Sajten, som är är startad av norrmannen Sigurd Vedal, lanserades i Skandinavien i höstas. Tidigare har den marknadsförts med bland annat radioreklam – nu har en rejäl reklamoffensiv dragits igång i Sverige med bland annat stortavlor på busskurer och i Stockholms tunnelbana. Reklamen har anmälts till Reklamombudsmannen som stötande.

– Bland de som träffas på nätet så är många ute efter ett äventyr. Bara i Sverige finns det cirka en miljon registrerade profiler på dejtingsajter, så intresset för att träffa någon på nätet är uppenbarligen stort, säger Sigurd Vedal i en kommentar.

Resume.se har utan framgång sökt honom för kommentarer om den pågående marknadsföringen

Resume.se lät sin reklambloggare Nina Åkestam, copy på KBS+P i New York, kommentera otrohetssajtens marknadsföring.

Nina Åkestams kommentar:

”Jag har väldigt svårt att bli upprörd över själva tjänsten. Som de själva säger är det ju ett beteende som redan finns, men på andra dejtingsajter försöker man att inte låtsas om det. Jag skulle inte själv använda den och jag skulle naturligtvis inte uppmuntra någon annan att göra det heller, men jag tror inte att en sån här sajt skapar så många otrohetsaffärer som inte hade uppstått ändå någon annanstans.

När det gäller reklamen (både utomhusenheter, hemsidan och filmen) är det väldigt svårt att ta det på allvar. Det känns lite som att någon leker reklam. Ord- och bildval, form och innehåll är kanske det hafsigaste jag någonsin har sett. Och varför i hela friden heter det Victoria Milan? Kanske är det därför jag har svårt att bli upprörd över företaget bakom; det känns så oproffsigt att man tror att de skämtar. Hade de gjort det jättebra hade nog fler blivit upprörda på riktigt. Nu delar man snarare länken på Facebook med ett stort HAHAHA som kommentar.

Jag tror att en sån här sajt skulle må mycket bättre av mer diskret marknadsföring - de vill ju att varumärket ska kännas spännande, och utomhusreklam är garanterat inte det. Dessutom kommer de att dra på sig en massa badwill i onödan - de som är målgruppen hade nog hittat dit ändå, men nu kommer massor av människor som inte alls är i målgruppen att ta illa upp. Har man blivit utsatt för otrohet eller sviken på något annat sätt vill man naturligtvis inte på påmind om det på bussen på väg till jobbet”.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Victoria MilanNina Åkestam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.