Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

OTW-miljonären satsar på reklam

Publicerad: 9 december 2008, 12:49

Se upp, Stockholmsbyråer. Nu spänner Karlstadsbyrån Ord & Bild musklerna i huvudstaden – med hjälp av mediemiljonären Anders Abenius. – Jag ska bidra med kunder från Stockholms-horisonten, säger Abenius, som blir delägare och styrelseordförande.


Ord & Bilds vd Per Andersson (till vänster) och nye delägaren och styrelseordföranden Anders Abenius. Foto: Resumé.

Anders Abenius ägde 23 procent i OTW och var en av tre huvudägare som sålde bolaget till Forma.

Nu kliver Abenius in med sitt kapital i reklambranschen. Abenius blir delägare (15 procent) och även styrelseordförande i   Karlstads-byrån Ord & Bild.

Ord & Bild, som funnits sedan 1982, har redan kunder i Stockholm – men nu får Stockholmsbon Abenius en nyckelroll i byråns arbete att ragga fler uppdragsgivare i rikets huvudstad.

Abenius kontaktnät är guld värt för Ord & Bild som satsar och nyanställer trots de dystra tiderna. Byrån, med 18 anställda, har nya kunder är på ingång och har rekryterat en ny copywriter som är på plats i januari.

– Vi har funderat fram och tillbaka på att starta verksamhet i Stockholm eftersom vi har kunder där. Det är viktigt att ha en fot inne i Stockholm och det får vi nu genom Anders, säger Ord & Bilds vd och huvudägare Per Andersson.

Anders Abenius ser fram emot att pröva sina vingar i reklambranschen.

– För mig känns det väldigt roligt och spännande att efter 13 år som journalist på Expressen, och lika länge på OTW, komma in i reklamvärlden och se hur min kommunikationskompetens fungerar här. Jag har erfarenhet av hur man utvecklar en byrå från OTW, säger Anders Abenius och fortsätter:

– Mycket hos Ord & Bild påminner om det som gjorde OTW framgångsrikt. Det är en bra byrå där man måste visa resultat och jobba enkelt och smart.

Byrån satsar men har samtidigt respekt för det rådande ekonomiska läget.

– Det är bra tajming att satsa nu, men man måste vara ödmjuk inför den ekonomiska krisen. Men vi har en slimmad organisation och en bra kostnadsbild. Sedan vet ju ingen hur finanskrisen slutar, men vi känner oss starka. Vi vill växa och bli större och bättre, säger Anders Abenius.

Ord & Bild har en lönsamhet på 5-10 procent och omsätter 18 miljoner kronor.

Anders Abenius har även satsat pengar i andra företag i andra branscher. Han är konsult och arbetar sedan sju år tillbaka med H&M:s sponsring.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.