Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 1 juni 2016, 07:21
Anders Rask, vd på OTW.
Foto: Pressbild
OTW blev den mest belönade byrån igår på Swedish Content Awards. Vd:n Anders Rask gläds åt sina medarbetare och kunder. Krisen hos ägarbolaget vill han inte fokusera på.
I går vann OTW sex stycken priser på branschgalan Swedish Content Awards – flest av alla tävlande. Anders Rask var på plats på Berns och firade vinsterna med bubbel.
– Det vart en väldigt trevlig kväll för våra kunder och medarbetare, säger han morgonen efter.
Varför vann ni flest priser?
– Jag tror det enkla svaret är att vi har de bästa casen. Vi pushar vi begreppet content marketing och gör annorlunda saker med våra kunder, saker som sticker ut.
Som exempel nämner han casen "Nordea Live" (i samarbete med DDB) och "Vad gafflar ni om?" för Ikea (tillsammans med Åkestam Holst) som båda belönades i varsin kategori. Förklaring till varför byrån lyckas tänja gränserna finner han både internt och hos samarbetsparterna.
– Vi har en hög kreativ höjd på firman som genomsyrar allt. Vi strävar alltid efter att göra bra saker. Ytterst handlar det om att ha bra medarbetare och kunder som har stort mod och vågar låta oss göra roliga saker.
Många gånger görs också de bästa casen i samarbete med kundernas andra byråer.
– Det är ett styrkebesked att vi vann en del priser i samarbete med andra. Det visar att vi arbetar bra ihop utan revirpinkeri. Vi gör vårt bästa för att kunden ska nå sina mål, och då hjälper det att ha bra partners som DDB och Åkestam Holst.
Anders Rask intygar att byrån kommer fortsätta firandet under veckan. Samtidigt befinner sig ägarna Stampen i akut ekonomisk kris. OTW är inte en del av rekonstruktionen, men det är ändå svårt att gå opåverkad.
– Egentligen rör det inte oss, men det påverkar eftersom många sammankopplar OTW med Stampen. Det blir mycket diskussioner som ställer till det och flyttar fokus. Men för oss handlar det om "business as usual". Igår var en bra känsla i det att OTW står starka oavsett hur det går för Stampen, säger han.
Här är OTW:s priser:
Kategori: Bank/Finans/Försäkring
Fråga Nordea Live
Uppdragsgivare: Nordea
Byrå: OTW/DDB Stockholm
Kategori: Resor/Nöjen/Fritid
Garpens Europa – säsong 2
Uppdragsgivare: NordicBet
Byrå: OTW/Isobar
Kategori: Foto/Illustration/Grafik
Scandinavian Traveler maj 2015 – Hit Men
Uppdragsgivare: SAS
Byrå: OTW
Kategori: Design
Inspire, modenumret
Uppdragsgivare: Iggesund
Byrå: OTW
Kategori: Rörligt
Vad gafflar ni om?
Uppdragsgivare: IKEA
Byrå: OTW/Åkestam Holst
Kategori: Bästa internkommunikation
IKEA co-workers global
Uppdragsgivare: IKEA Services
Byrå: OTW
Fredrik Thambert