Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Otydlig information” i Alvedons reklamfilm – straffas

Publicerad: 24 Februari 2020, 10:51

GlaxoSmithKline får betala 110 000 kronor i straffavgift sedan läkemedelsbranschens informationsgranskningsnämnd (IGN) anser att en reklamfilm för Alvedon varit för otydlig i sin information.


Ämnen i artikeln:

Alvedon

Läkemedelsjätten GlaxoSmithKline marknadsförde läkemedelsprodukten Alvedon Novum med en reklamfilm i samband med TV4 Nyhetsmorgon.  

IGN anser att reklamfilmens utformning strider mot Läkemedelsbranschens etiska regelverk (LER) eftersom de minimiuppgifter som måste finnas med i en reklamfilm för denna typ av produkt visades under kort tid samtidigt som läsbarheten för texten bedömdes vara mycket dålig. Nämndens samlade bild är att det är extremt svårt att uppfatta minimiinformationen och att annonsen därför strider mot artikel 119 i LER.

GlaxoSmithKline skriver i sitt svar att de kommer att se till att reklamfilmerna uppdateras i enlighet med reklamverket. Texten kommer att förstoras så att informationen blir mer läsbar. Texten kommer också att vara synlig under hela filmens längd i samband med att den går upp igen under våren 2020.

Ansvariga GlaxoSmithKline måste betala 110 000 kronor i straffavgift, enligt IGN:s beslut.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Alvedon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.