Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Överhuset vill minska tv-reklamen

Publicerad: 18 februari 2011, 08:30

Brittiska överhuset vill minska reklamavbrotten i tv. Det leder till förluster på över 800 miljoner kronor per år, enligt tv-branschen.


House of Lords communications committee har presenterat sina slutsatser om tv-reklam i brittisk tv.

För mycket reklam, tycker lorderna och vill minska den genomsnittliga reklamtiden från sju minuter reklam per timma till fem minuter i de marksända kanaler ITV1, Channel 4 och Channel 5. Under primetime tillåts upp till åtta minuter reklam per timma.

– Det kommer förbättra tittarnas upplevelse mycket, säger utredningens ordförande Lord Clement-Jones.

Branschorganisationen Satellite and Cable Broadcasting Group håller inte med och ser framför sig elände med förluster på 80 miljoner pund och tv-kanaler som får lägga ned.

Men protesterna viftas bort av lorderna som påpekar att de flesta kommersiella tv-kanalerna lever på abonnemangsintäkter.

De vill även släppa på regleringarna för reklamförsäljning hos fristående tv-nätverket ITV. I dag finns det en begränsning för hur mycket reklamintäkter som ITV kan dra in.

Lord Clement-Jones tror att ITV kan öka sina intäkter med upp till 30 miljoner pund, 300 miljoner kronor, om året med en avreglering. Men, lorderna ställer villkor: hälften av överskottet ska gå till engelsk tv-produktion.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.