Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 18 februari 2011, 08:30
Brittiska överhuset vill minska reklamavbrotten i tv. Det leder till förluster på över 800 miljoner kronor per år, enligt tv-branschen.
House of Lords communications committee har presenterat sina slutsatser om tv-reklam i brittisk tv.
För mycket reklam, tycker lorderna och vill minska den genomsnittliga reklamtiden från sju minuter reklam per timma till fem minuter i de marksända kanaler ITV1, Channel 4 och Channel 5. Under primetime tillåts upp till åtta minuter reklam per timma.
– Det kommer förbättra tittarnas upplevelse mycket, säger utredningens ordförande Lord Clement-Jones.
Branschorganisationen Satellite and Cable Broadcasting Group håller inte med och ser framför sig elände med förluster på 80 miljoner pund och tv-kanaler som får lägga ned.
Men protesterna viftas bort av lorderna som påpekar att de flesta kommersiella tv-kanalerna lever på abonnemangsintäkter.
De vill även släppa på regleringarna för reklamförsäljning hos fristående tv-nätverket ITV. I dag finns det en begränsning för hur mycket reklamintäkter som ITV kan dra in.
Lord Clement-Jones tror att ITV kan öka sina intäkter med upp till 30 miljoner pund, 300 miljoner kronor, om året med en avreglering. Men, lorderna ställer villkor: hälften av överskottet ska gå till engelsk tv-produktion.