Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

P&G kapar reklaminvesteringarna med 3,3 miljarder kronor

Publicerad: 8 Augusti 2019, 07:44

Världens näst största annonsör, FMCG-jätten Procter & Gamble, minskar marknadsföringsbudgeten för tredje året i rad.


Ämnen i artikeln:

Procter & GambleReklamReklaminvesteringar

Under Marc Pritchard som marknadsdirektör har Procter & Gamble kraftigt reducerat antal byråer, dragit tillbaka den digitala annonsering med krav på ökad transparens och dragit ner på de totala reklaminvesteringarna under de tre senaste åren vilket gjort att bolaget under 2018 blev omsprungna av Samsung som världens största annonsör.

I samband med att Procter & Gamble för någon vecka sedan kom med årsrapporten som sträcker sig från juni 2018 till juni 2019 stod det klart att bolaget dragit ned på reklaminvesteringarna med fem procent till (350 miljoner dollar) till 6,75 miljarder dollar (64,7 miljarder kronor). Enligt brittiska Campaign har bolaget minskat bugeten för fem affärsområden: skönhet, grooming, hälsoprodukter, Hemmaprodukter och kvinnoprodukter.

Minskningen på omkring 3,3 miljarder kronor innebär att P&G har minskat sin markandsföringsbudget med 4,7 miljarder sedan 2016. Enligt företaget har de minskade kostnaderna möjliggjorts av att varumärkena har minskat sina utbetalningar till byråer.

Procter & Gambles reducerade kostnader sträcker sig bak till 2012 då koncernen införde ett effektivitetsprogram till följd av försämrad tillväxt. Till Campaign säger en talesperson för företaget att varumärkena har ökat sin räckvidd under 2019 trots de minskade kostnaderna. En förändring som bygger på strategin där man gått från massmarknadsföring till varumärkesbyggande. P&G investeringar har gått från media till teknik och riktade insatser som performance marketing.

– Vi fortsätter att eliminera slöseriet och överflödet i leverantörskedjan. Pengar som vi kan återinvestera för att nå fler människor, säger talespersonen till tidningen.

P&G äger varumärken som Always, Gillette, Pampers, Pantene och Head & Shoulders.

Andra FMCG-jättar har gått samma väg som Procter & Gamble. I mars gick Unilever ut till investerarna med budskapet att de sparat 500 miljoner dollar (4,7 miljarder kronor) på marknadsföring under det senaste året genom att satsa på innehållsproduktion inhouse.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.