Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

P&G:s vändning - ökade reklaminvesteringarna

Publicerad: 10 Augusti 2020, 11:30

För första gången sedan 2016 ökade världens största annonsör sina investeringar i media och reklam.


Ämnen i artikeln:

Procter & Gamble

Som världens största annonsör fungerar FMCG-koncernen Procter & Gamble som något av en måttstock och ett riktmärke för annonsvärlden som helhet. De senaste åren har jätten, som äger varumärken som Gillette, Yes och Pampers, dragit ned på sina digitala medieinvesteringar och försöker sedan en tid tillbaka jobba med färre byråer än tidigare. I Sverige har den senare utvecklingen visat sig genom att Jung Relations fått kreativt ansvar för P&G:s varumärkesportfölj i Norden.

Nu visar det sig att koncernen återigen ökar sina investeringar i marknadsföring och kommunikation. Mellan juni 2019 och juni 2020 ökade de globala investeringarna med cirka sex miljarder kronor, motsvarande en ökning på 8,5 procent. Trots coronakrisen, som slog till i mars, innebär det den första ökningen sedan 2016. Investeringarna ökade främst i rena medieinvesteringar och inom martech medan de fortsatte spara pengar på byråersättningar samt produktion.

Tidigare i år rapporterade Resumé att P&G i Sverige under kalenderåret 2019 minskade sina medieinvesteringar med 228 miljoner kronor.

I samband med att P&G häromveckan presenterade en rapport inför Q4 berättade David Taylor, vd på P&G, att han såg marknadsföring som en central del i koncernens framgångar.

– Vi jobbar konstant med att kommunicera våra produkt- och förpackingsfördelar med så tydlig varumärkeskommunikation som möjligt.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Procter & Gamble

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.