Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

P&G testar en ny mediemodell – låter inhouseteamet pitcha

Publicerad: 17 Januari 2019, 07:33

P&G är världens största annonsör.

Foto: Montage: Andreas Elgstrand.

Procter & Gamble låter inhouseteamet ställas mot externa byråer i pitcher, norska Konsumentverket granskar Norwegians influencer-satsning och Facebook-användare känner inte till datainsamling. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Procter & GambleInfluencer marketingInfluencersReklamYoutube

Procter & Gamble är världens största annonsör och har vid många tillfällen tidigare pratat om att de vill skära ner på antalet samarbetspartners. Nu experimenterar de med en ny mediemodell – där inhouseteamet ska ställas emot externa byråer i pitcher.

Nyligen lät de Hearts & Science, Carat och det egna inhouseteamet buda emot varandra för ett uppdrag som innefattar sju olika kategorier hos P&G, bland annat munhygien, hälsa, hudvård och barnomsorg. Dock vann både Carat och Hearts & Science – den här gången gick inhouse-teamet lottlöst.

– Vi kan bekräfta att vi tillsammans med våra byråer utforskar en ny mediemodell för räkenskapsåret 19-20. Den nya modellen säkerställer att våra varumärken får bra kontroll över sin tillväxt, säger en talesperson för P&G till Adweek.

Norska Konsumentverket granskar Norwegians influencer-satsning
Norwegian flög ner sex norska influencers till Dubai i fjol. Nu tittar norska Konsumentverket närmare på samarbetet. Det är särskilt märkningen av reklaminläggen som postades i influencernas sociala kanaler man vill titta närmare på.

– Ja, vi har fått brev från Forbrukertilsynet (Konsumentverket, reds.anm.) som innehåller frågor om resan till Dubai där Norwegian stod för flygbiljetterna till sex influencers som en del av vårt arbete med att marknadsföra våra nya turer och nya miljövänliga flygplan. Vi kommer naturligtvis att svara dem innan tidsfristen löpt ut, skriver Norwegians norska kommunikationschef Lasse Sandaker-Nielsen till Kampanje.

Efter Bird Box: Youtube förbjuder utmaningar på plattformen
För några dagar sedan kraschade en tonåring en bil efter att ha accepterat en så kallad Bird Box-utmaning. Bird Box Challenge kommer från en Netflix-serie med samma namn och går ut på att man ska genomföra vardagliga saker iklädd ögonbindel. Medierna i P1 avslöjade i helgen att trenden startades från en australiensk influencer som fått betalt från Netflix.

Bilkraschen har fått Youtube att sätta ner foten. De förbjuder nu sina användare att dela videos på farliga utmaningar som kan skada en själv eller andra. Historiskt har många potentiellt farliga utmaningar florerat på Youtube, som exempelvis att äta tvättmedel och att sätta eld på sig själv.

"Youtube har länge förbjudit videos som förespråkar skadliga eller farliga aktiviteter och vi granskar regelbundet och uppdaterar våra riktlinjer för att försäkra oss om att de är konsekventa och lämpligt utformade efter växande trender", säger en talesperson för Youtube till CNN.

Företaget påbörjar nu en rensning av videos som bryter mot reglerna.

Uppgifter: Pengabråk bakom Snapchefs avhopp
Efter bara åtta månader som Snapchats finanschef valde Tim Stone för några dagar sedan att avsluta sin tjänst. Avhoppet föregicks av ett gräl, enligt källor till Bloomberg. Tim Stone ska ha varit oenig med bolaget kring sin egen lön. Enligt uppgiftslämnarna ska han ha pressat bolagets vd Evan Spiegel om en rejäl löneökning samt att bli befordrad till operativ chef. Varken Snapchat eller Tim Stone har valt att inte kommentera uppgifterna.

Facebook-användare känner inte till datainsamling
Trots alla skriverier om Cambridge Analytica och Facebooks datainsamling uppger 74 procent av amerikanska Facebookanvändare att de inte känner till att plattformen samlar in information om dem för att sedan kunna rikta annonser rätt. Detta enligt en färsk studie från Pew Research. Enligt studien är samtidigt 51 procent obekväma med datainsamlingen . Det skriver The Verge.

"Även om Mark Zuckerberg har påpekat att Facebookanvändarna har kontroll över informationen som de tillhandahåller och vilken information som används för riktad annonsering, så framgår det av studien ändå tydligt att de flesta inte känner till vilken data som samlas in" skriver The Verge i en kommentar.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.