Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

P&G vill hitta nya strategier – Pritchard tittar på startups

Publicerad: 7 Januari 2019, 09:24

På inrådan av Silicon Valley-gurus vill Procter & Gambles varumärkeschef Marc Pritchard få sina varumärken att jobba närmre kunderna och deras problem.


Ämnen i artikeln:

Procter & GambleReklamMarc Pritchard

De senaste två åren har Marc Pritchard, varumärkeschef på världens största annonsör Procter & Gamble, varit ute på något av ett korståg med målet att förändra moderna marknadsföringsstrategier. Pritchard har bland annat ifrågasatt effektiviteten i digitala medier och önskat sig en större andel kreatörer på byråerna. Uttalandena och P&G:s digitala nedskärningar har väckt stor uppmärksamhet (och fått en del uppmana till lugn i stormen) och skapat en diskussion kring digitala strategier.

LÄS MER: "Tre av fyra byråanställda borde vara kreatörer"

Nu kommer nästa utspel från varumärkeschefen. Under 2019 säger sig Marc Pritchard vilja återuppfinna koncernens marknadsföringsstrategi och har därför anammat en organisation inspirerat av startupvärlden. Den nya organisationen, som hittills består av 130 småteam, ska sätta problemlösning för användarna i fokus. Pritchard har inte närmre beskrivit exakt vad det är teamen jobbar med.

– Vi måste i högre utsträckning jobba mot slutkund och själva göra en del av det arbete som i dag outsourcas till utomstående parter. En närmre relation till kunderna kommer i förlängningen öka fokuset på att sälja våra produkter, precis som en startup, berättar han för The Drum.

Förra året valde P&G att plocka in en rad kreativa talang från dess byråer för att bygga upp en inhouse-byrå för fabric-grenen av koncernen, en gren där varumärken som Ariel, Tide och Gain ingår. Den nya inhouse-byrån var bland annat inblandad i arbetet bakom den hyllade "It's a Tide ad".

– Varumärken har länge handlat om ett "jag". "Jag är ett varumärke – låt mig berätta om mig själv". Vad vi vill göra är att ändra perspektiv och få varumärkena att handla om dig som kund. Varumärken ska ta plats i världen och vara en kraft som verkar för det goda, och dessutom driva tillväxt. Det tycker jag är en spännande utveckling och något vi kommer få se mer av 2019, säger Marc Pritchard.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.