Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

På offensiv i Europa

Publicerad: 8 Oktober 2010, 14:34

Mypitch.com satsar utomlands. Sedan sommaren har företaget startat kontor i sju europeiska länder.


Ämnen i artikeln:

Mikael LarssonMypitch

truetrue2020-10-06T16:33

Fredrik Wigge, vd, och Mikael Larsson, grundare, tar Mypitch vidare ut i Europa. Foto: Andreas Elgstrand.

En god idé är en god idé oavsett varifrån den kommer. Det är grundtanken i Mypitchs affärsidé. Företaget startade 2008 och erbjuder annonsörer och kreatörer en digital mötesplats för idéutbyte.

Annonsörer kan lägga ut en pitch på Mypitch.com. De 4 000 kreatörer i 140 länder som deltar i nätverket kan leverera mot den. Den som vinner uppdraget får betalt. Hittills har 900 pitcher ­genomförts, enligt bolagets egna uppgifter.

Nu öppnar Mypitch kontor i ytterligare sju europeiska länder: Spanien, Polen, Ungern, Österrike, England, Irland, Frankrike.
– Vi gör det tillsammans med entreprenörer som får rätten att starta upp Mypitch-kontor på sin marknad, säger Mikael Larsson, grundare.

Modellen liknar ett franchise­koncept. Entreprenörer driver konceptet på sin marknad och intäkterna delas mellan dem och Mypitch.com. Kostnaderna tas i princip av varje lands entreprenör.
– Vi har inget riskkapital. Vi har hittat personer som brinner för den här tanken och bygger sin egen verksamhet, säger Mikael Larsson.

Syftet med utlandssatsningarna är att få in utländska ­annonsörer som kunder.
– Det våra lokala partner ska driva är den lokala marknadsföringen i sitt land, pr och lokal kundbearbetning. Våra kreatörer börjar kräva annat än svenska kunder, ­säger Mikael Larsson.

I en del av länderna har verksamheten kommit i gång. I Spanien har den första pitchen genomförts. Det belgiska­ ölet Affligem ska lanseras i Spanien. Uppdraget var att designa deras ölkranar på krogen. Pitchen vanns av två deltagare: New York-byrån La Magna Design och den australiska kreatören Kate Cullum.
– Nyligen avslutade vi en pitch för ett franskt företag som ska lansera ekologisk ­patéer. Det har fått in 29 bidrag och sitter nu och väljer på detta, säger Mikael Larsson.

Mypitch är än så länge en förlustaffär för ägarna, Mikael Larsson, bolagets vd Fredrik Wigge, ytterligare två privatpersoner samt bolagen Swilkenbridge AB och Baden Capital, eftersom de har haft stora utvecklingskostnader för själva den digitala plattformen. I fjol ökade förlusten till 2 Mkr. Att utlandssatsningen ska ge pengar under nästa år förväntar sig Mikael Larsson.
– Det ska absolut ge pengar. Men vi har inte satt upp några konkreta mål.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Mikael LarssonMypitch

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.