Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

På väg att bli årets reklamlåt

Publicerad: 26 april 2011, 06:39

Home med Edward Sharpe & the Magnetic Zeros är på väg att bli årets Hey Soul Sister med Train. Trots det har bandet sagt nej till AT&Ts reklamfilm.


Förra året hördes Hey Soul Sister med Train i de flesta amerikanska reklamfilmer.

Årets låt verkar bli Home med det okända indiebandet Edward Sharpe & the Magnetic Zeros.

Låten släpptes på albumet Up From Below 2009 men det är först i år som det stora genombrottet har kommit. Home kompar reklam för NFL, Microsoft, Levis och försäkringsbolaget Blue Cross Blue Shield.

Låten Janglin från samma album fanns med i en Ford-reklamfilm förra året.

Sedan har Home blivit en fenomenal viral genom en cover av låten hemmagjord och framförd av far-dotter. Över 10 miljoner visningar hittills.

Innan reklamsuccén var Edward Sharpe & the Magnetic Zeros relativt okända och hade svårt att ta sig upp för försäljningslistorna.

Det är fortfarande oklart hur mycket pengar bandet fått in på reklamfilms-licensiering. Men varje reklamfilm ger sexsiffriga belopp i dollar. Managern Bryan Ling påpekar att det finns tio medlemmar som delar lika på alla intäkter.

Bandet har bestämda principer om vem som får använda deras låtar. Därför tackade man nej till telebolaget AT&T eftersom man inte gillade reklamfilmen.

Det behöver inte bara vara fördel med att förekomma med sin musik i reklamfilm. Förra året fick Trains Hey Soul Sister epitetet Årets värsta reklamlåt.

Bryan Ling är medveten om risken men tror, och hoppas, att Home i stället blir vad 1901 blev för Phoenix i Cadillac-reklamen för två år sedan.

</div><hr /><div class="movie-player"><iframe allowfullscreen="1" frameborder="0" height="290" src="http://www.youtube.com/embed/xvpu900Fk4w" title="YouTube video player" width="468" /></div><hr /><div class="movie-player"><iframe allowfullscreen="1" frameborder="0" height="290" src="http://www.youtube.com/embed/lzRKEv6cHuk" title="YouTube video player" width="468" /></div><hr /><div class="movie-player"><iframe allowfullscreen="1" frameborder="0" height="290" src="http://www.youtube.com/embed/rfpAkNyHAtQ" title="YouTube video player" width="468" /></div><hr />

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.