Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag19.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Pågen tar strid om knäckereklam

Publicerad: 18 februari 2008, 14:47

Pågen sågar Wasabröds kampanj för knäckebrödet Wasa Sport +. Nu kräver man att Marknadsdomstolen förbjuder Wasabröd att använda reklamen för brödsorten. Brödet är inte så nyttigt som man hävdar, menar Pågen.


I reklamen för Wasa Sport +, från knäckebrödstillverkaren Wasabröd, använder man copyn "Nytt, nyttigaste, nyttigast" och "Sveriges nyttigaste bröd" vilket fått bagerijätten Pågen att se rött.

Nu anmäler man Wasabröd till Marknadsdomstolen och kräver att reklamen förbjuds vid vite om 500 000 kronor. Anledningen är att brödet inte alls är så nyttigt som man hävdar.

På en rad punkter avfärdar Pågen Wasabröds text. Bland annat menar man att påståendet "Sveriges nyttigaste bröd" innebär en jämförelse med andra brödprodukter på marknaden och att det finns flera mjuka bröd som har färre kalorier än Wasa Sport +.

"En för konsumenten väsentlig näringsegenskap är produktens kaloriinnehåll, eftersom kaloriintag är avgörande för viktminskning och viktkontroll" skriver Pågens jurister som menar att mängden fibrer, fullkorn och omega-3 är av mindre vikt då konsumenten får i sig mer kalorier ju mer av de nyttiga ämnena man vill få i sig.

Att Wasabröd menar att man "äter vatten" när man äter mjukt bröd är också felaktigt av flera anledningar, menar Pågen som på det hela tycker att Wasa Sport + inte är nyttigare utan tvärtom mer onyttigt än andra brödsorter på marknaden.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.