Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Pajkastningen på Dentsu fortsätter

Publicerad: 12 december 2007, 07:33

Konflikten mellan Dentsu i USA och byråns förre kreative chef Steve Biegel trappas upp. Nu menar Biegel att Dentsu diskriminerade judar medan byrån hävdar att Biegel var ett problem på arbetsplatsen.


Läs mer om bråket:

- Resumé: Japansk byråboss i sexskandal

När Steve Biegel stämde Dentsu inför amerikansk domstol i november var det med argumentet att han under arbetstid tvingades gå på bordell i Prag, bada tillsammans med sina chefer i Tokyo och fick delta vid en förnedrande reklamfotograferingar där tennisspelerskan Maria Sharapova var modell. Fotograferingen var för en Canon-kampanj som Biegel var kreativ chef för.

Dentsu svarade med att Biegel har hittat på allting och var ute efter att pressa byrån på pengar eftersom han blivit av med jobbet. Byrån påstår att man nästan blivit av med Canon som kund eftersom Biegel gjorde ett så dåligt jobb. Canon har dock inte bekräftat.

Förutom att han gjorde ett dåligt jobb säger Dentsu, i sitt svaromål till domstolen, att Biegel hade dålig attityd och var en problemanställd. Han ska även ha varit ett problem när han tidigare var på Ogilvy & Mather Worldwide där flera kvinnliga anställda vägrade att jobba tillsammans med honom. Ogilvy vill inte kommentera påståendet.

Nu går Biegel till ett nytt och hårdare angrepp. I en ny skrivelse skriver han att Dentsu systematiskt diskriminerade judar under tiden han, som själv är jude, jobbade där. Dentsu USAs ordförande, Doug Fidoten, är jude men Biegel hävdar att han bara är ett judiskt alibi för att blidka den amerikanska marknaden. Biegel påstår att byråns operativa ledning, under hans tid, systematiskt rensade ut alla judiska kreatörer. De som var kvar fick lägre lön än ickejudar.

Adage har sökt både ledningen i Dentsu och Doug Fidoten för en kommentar utan att lyckas.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.