Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Palm-Jensen juryordförande i Clio

Publicerad: 1 Februari 2008, 08:56

Farfars vd Matias Palm-Jensen får ett nytt prestigeuppdrag i tävlingssammanhang. Han har utsetts till juryordförande i interaktiva kategorin i årets upplaga av Clio Awards.


Matias Palm-Jensen. Foto: Tobias Rydergren.

Clio Awards är USA:s mest traditionstyngda reklamtävling, och brukar vara en indikator på hur bidragen senare placerar sig i Cannes.

– Det här kommer lägligt för Farfar eftersom vi etablerar oss i USA i just nu. Dessutom är det en attraktiv kategori för många amerikanska byråer, som till exempel Crispin Porter + Bogusky som även har kontor i Miami. Närheten till Sydamerika gör också att många av de bästa byråerna i till exempel Brasilien rankar Clio högt.

Matias Palm-Jensen har tidigare även varit ordförande i Cyber Cannes Lions.

– Cannes är fortfarande VM, men Clio är en av de riktigt stora tävlingarna. Och det är jämförelsevis svårt vinna guld i Clio, det är bra tre stycken som delas ut.

Hur ser du på juryarbetets innehåll?
– Jag ska försöka att vara provokativ. Tävlingsformen är ibland hämmande för kreativiteten, eftersom man ofta tenderar att belöna en viss form av kreativitet.

– Vi borde snarare ha exempel som Nike plus som riktmärke för god kreativitet. Det är kommunikation som samtidigt representerar framtidens affärsutveckling, jag tycker även Googles sätt att jobba är framåtsyftande för hela vår bransch.

Pal-Jensens statement

“Surely no one has missed the brisk transformation that has redefined the  field of advertising? I’m not talking about the breakthrough of interactive  advertising. That is merely the tip of an iceberg. Below the visible surface  great changes are stirring. Just take a look at Google’s way of building their  brand and you have a hint of what’s to come.
I believe the time has come for  the world's most creative business to start inventing the innovative marketing  of tomorrow, not concocting clever one-offs while sheltered within the narrow  framework of an already trodden path, continuously aiming for prize-winners.  

As Mr. President I will do all in my power to kill creative ideas that  follow an expected norm, and instead applaud the truly innovative and different  campaigns. The ones that give the rules of advertising a run for its money. The  kind of material that reveals the true shape and mass of the iceberg. Perhaps it  all sounds a little presumptuous, but who knows: This year’s Clio may become  what the industry dearly needs.
Creatives, don't create – innovate.”

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.