Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Palm sparkar byrån

Publicerad: 7 april 2010, 07:14

Förra året skulle Palm göra stor comeback med sin nya smartphone Pré.
Men försäljningen rasade och nu skyller Palm på sin reklambyrå Modernista som får sparken.


Marknaden för avancerade mobiltelefoner är ett smärtsamt hård. Förutom traditionella mobiltillverkare som Nokia, LG och Sony Ericsson finns det nya aktörer som Apple och Google.

Det var i det här getingboet som Palm förra året försökte slå sig in. För tio år sedan dominerade Palm marknaden för handdatorer men i och med smartphones och netbooks har Palm tappat kraftigt.

Palm Pré skulle ändra på det. Mobiltelefonen som skulle framställa Apples Iphone som en dussinprodukt lanserades i juni förra året.

Till sin hjälp hade Palm reklambyrån Modernista. Som gjorde en reklamfilm med tusentals kinesiska dansare på en hed i ett bergslandskap, skådespelerskan Tamara Hope som pratar om känslor och livet.  Inte ett ljud om prestanda och smarta finesser i mobiltelefonen.
– Palm bad marknadsförarna att göra för många saker på en gång, säger en anonym källa till Adage.

I en annan reklamfilm pratar Tamara Hope om jonglerare och deja vu-upplevelser. Filmerna fick vanrykte i sociala medier och fick status som påminde om Apotekets Apolivareklam.

Situationen blev inte bättre av att bara någon vecka efter Pré lanserades kom Apples Iphone G3S.

Palm sparkade ett antal chefer på marknadsavdelningen och hoppades på att mobiloperatören Sprint, som hade exklusivt avtal med Palm, skulle hjälpa till med marknadsföring. Så blev det inte och när Sprint, med reklambyrån Goodby Silverstein & Partners, till slut gjorde en reklamfilm fokuserad på Pré handlade den om at kvinnor ville ha en på Valentines Day. Problemet var att samtidigt hade Modernista gjort en film för Pré:S lillasyster Pixi och riktade den mot kvinnor.

På ett halvår hade Palm gått från världens bästa smartphone till mobiler för kvinnor. Det behövde inte vara fel men det var inget som Palm hade tänkt sig. Och försäljningen rasade. För två veckor sedan rapporterade Palm att försäljningen av smartphones hade minskat med 29 procent första kvartalet.

Information Week ger förklaringen att Palm var för sent ute med Pré. Androidtelefonerna, Blacberry och Iphone har tagit över marknaden och det är svårt at ta sig in om man inte har en unik produkt.

Men Palm tycks vara av en annan åsikt. I går fick Modernista sparken från Palm som ska satsa mer på utbudsannonsering

Det här är andra stora förlusten för Modernista under en kort tid. I höstas förlorade byrån Cadillac som kund.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.