Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Pandemin fick reklamskeptikern Mange Schmidt att tänka om: ”Som musiker behöver du skyltfönster för dina låtar”

Publicerad: 18 Mars 2021, 14:09

Coronautbrottet satte stopp för spelningar och det var tomt på kontot. Då bestämde sig Mange Schmidt för att lincensera ut sin låtkatalog. Inom loppet av en vecka är artisten aktuell i kampanjer för OLW, Schysst Käk och Tre vänner. Nu vill han att affären ska växa.


Ämnen i artikeln:

MusikOLW

Artisten Mange Shmidt hade något av ett drömår framför sig. Under våren skulle han åka till Las Vegas och programleda en gameshow för Expressen TV tillsammans med Josefin Crafoord, bekostad av Leo Vegas. Coronautbrottet stal drömmen och artisten såg sen gig efter gig ställas in.

15 inbokade studentskivor gick om intet. Spelningar som brukade inbringa en säker inkomst under perioden. Plötsligt hade alla inkomster försvunnit. En viss ekonomisk panik infann sig, men som egenföretagare är han van vid att lösa problem, släcka bränder och komma med kortsiktiga lösningar.

Han funderade över olika alternativ. Tog studielån och pluggade Java-programmering under tio veckor. Han tog också beslutet också att licensiera ut sin låtkatalog. Mange Schmidt hade tidigare fått förfrågningar från företag som velat använda artistens hitlåtar i sina reklamkampanjer. Det som tidigare hade blivit en nej var nu en möjlighet till en extra intäktskälla som kunde täcka upp.

– Jag har inte velat medverka i vilken situation som helst och var därför skeptisk till att ge bort min musik, men nu var situationen annorlunda. Det handlade inte om att konsekvent tacka nej till just reklamsammanhang, men jag visste inte riktigt hur processen skulle gå till.

Han berättade att han var öppen för samarbeten. Inom loppet av en vecka förra hösten kom tre erbjudanden i en strid ström.

Volts kampanj för OLW lanserades i veckan under konceptet ”Med en nypa salt”. Arbetsgruppen presenterade idén för Mange Schmidt där artisten nappade på karaktären och referenserna och bidrog med tre musikstycken i samarbete med Tiktokaren Ludvig Larsson mer känd som ”Ludababy”. Regissören, Robert Jitzmark på Camp David, hade headhuntat Mange Schmidt för uppdraget. 

– Jag gillar att jobba utifrån tydliga ramar och känner mig inte hämmad konstnärligt så länge jag gillar produkten och konceptet. Det är kul att försöka hitta rätt känsla och komprimera det till 20 sekunder.

Redan dagen efter började produktionen av Schysst Käks koncept som lanserades i dagarna. Företagets strävan är att etablera kebab som ett alternativ till fredagstacon i svenska hushåll. Mange Schmidt, som tillsammans med Jonas Cramby, har skrivit den prisbelönta boken Streetfood - Introduktion, har här tagit fram låten ”Gör din grej” till konceptet med samma namn där musikvideon är navet i lanseringen. Kommunikationen handlar om att inspirera kunden och ta vara på möjligheten att göra kebab som den vill. Låten ska förmedla att det betydelsefulla i livet i första hand är nära relationer, god mat och bra musik, snarare än karriär, pengar och materiella ting. Samarbetet med Schysst Käk ska löpa över minst tre år.

– De presenterade ett låtförslag och jag kom fram till något helt annat. Jag fick till och med in kebab i texten utan att det kändes krystat. Jag kunde tillgodose kundens behov utan att tumma på min integritet.

Redan 2016 ville glassföretaget Tre vänner använda sig av Mange Schmidts hitlåt ”Glassigt” i sin kommunikation. Parterna kunde där och då inte mötas ekonomiskt, men viljan fanns hos artisten att få ihop något. För en tid sedan inledde varumärket ett samarbete med Viktor Frisks sociala mediebyrå Reach och i nästa vecka släpps en nytolkning av låten i form av en duett där influencern lägger en rap i gästversen.

Sociala medier-kampanjen är främst anpassad för Tiktok. Tvillingarna Isa och Elle, som är stora på plattformen har också tagit fram en koreografi och dansar i videon. Liksom i originalversionen medverkar även artistkollegan Mogge Sseruwagi. Kampanjen lanseras på Glassens dag den 24 mars. Låten är licenserad för glassäsongen, fram till oktober 2021. Det förs också diskussioner om ett eventuellt samarbete mellan Schysst Käk och Tre vänner.

– Jag gillar båda bolagen och att de verkligen kämpat hårt för att etablera sig.

Han har tagit hjälp av Jenny Ring, music supervisor med en bakgrund på Forsman & Bodenfors. Under processen har hon agerat bollplank åt artisten . Hjälpt honom med licensering, sett över hans kontrakt, samt haft artisten på radarn för framtida uppdrag.

Mange Schimdt säger att han har tackat nej till omkring 15 företag som approcherat honom under åren. Ibland har önskemålen varit orealistiska, andra gånger har han fått känslan av att personerna som frågar inte har varit genuina i sin önskan om att använda sig av just hans musik. Han upplever att det i dag finns en helt annan öppenhet kring reklamsamarbeten bland artister jämfört med när han började i branschen. 

– Det var ett tabu och det spelade inte heller någon roll vilket varumärke det var. Man gjorde det bara inte. I dag finns knappt någon som skulle tacka nej. Som musiker behöver du också skyltfönster för dina låtar. Det finns också en rad artister som slagit igenom efter att de medverkat i kampanjer. Själv är jag bara glad att de valde mig.

Du har själv svängt om?
– Helt. Acceptansen har ökat steg för steg. Men det är inte så konstigt. Under 90-talet skulle en svensk musikjournalist döma ut en karriär om en artist medverkade i reklam. I dag är det ett tillfälle att skapa en ny kontext för låten och det är ingen publik som kommer döma ut dig.

På längre sikt ser Mange Schmidt licenseringen som ett nytt intäktsben vid sidan av spelningar, streaming, merchandise och skivförsäljning. Han ser fram emot att utveckla affären och hoppas på fler samarbeten. 

– Jag gillade processen. Ibland kunde man bli lite småirriterad över all förankring och små detaljer som finjusterades hela tiden. Men jag inser också att det är en bra process. Det är bekvämt att bestämma allt själv utan yttre påverkan och andras åsikter, men det här lär mig mycket mer.

Har du något drömuppdrag?
– Jag har en stor passion för frisbeegolf och ska faktiskt höra av mig till Latitude 64 som redan har sponsrat mig med en mängd produkter under många år. 

Arbetsgrupper

Kampanjer:

OLW - Livet Med En Nypa Salt

Schysst Käk - Gör Din Grej

Tre Vänner - Glassigt feat Viktor Frisk

Produktionsbolag: Mange Schmidt AB/Ghötto Music

Executive Producer: Mange Schmidt

Music Production: Ludvig Larsson, Philip Holmgren, Sebastian Manieri, Mange Schmidt

Lyrics: Mange Schmidt, Viktor Frisk, Matilda Frisk, Ludvig Larsson, Philip Holmgren, Sebastian Manieri

Artists: Mange Schmidt, Elsa Wiström

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MusikOLW

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.