Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Panelen hyllar Amnestyannonsen

Publicerad: 15 November 2011, 09:52

Garbergs annonser för Amnesty har hyllats internationellt. Och DN:s och Resumés Surfplattepanel stämmer in i lovsången.


Ämnen i artikeln:

AmnestySurfplattepanelen

Madeleine Kjessler, marknadschef, Seat: Tumme upp
"Kreativ med inbjudan till delaktighet och med ett tydligt budskap med moralisk underton som blir svår att bortse från."

Jessica Torstensson, account manager, Mindshare: Tumme upp
"Så  otroligt genialisk i sin enkelhet. Mer komplicerat än så här behöver det  ju faktiskt inte vara för att en annons ska sticka ut. Reklambyrån har  verkligen tänkt till och sett till mediets specifika egenskaper.  Toppen!"

Stefan Thomson, digital innovatör, Forsman & Bodenfors: Tumme upp
"En enkel idé som är rakt på sak. Får mig att tänka en extra gång på Amesty och deras arbete. Jag gillar att gallerdörren var i direkt kontakt med upplåsningsslidern så jag kan dra dörren fram och tillbaka. Men, starkast visuellt tycker jag den andra annonsen med de fastkedjade händerna är. Ett litet minus är att landningssidan inte är anpassad för iPad, det ser ut som om det är en mobilanpassad version."

Alexander Gårdenberg, ad, B-reel: Tumme upp

John Hammarström, ad, Acne: Tumme upp

Fredrik Heghammar, vd, Perfect Fools: Tumme upp

Daniel Matsuda, cd, River: Tumme upp

Frippe Stenberg, tidigare marknadschef Tele2, ordförande Sveriges annonsörers dagspresskommitté: Tumme upp

Andreas Sundqvist, digital director, Valentin & Byhr: Tumme upp

Joel Borg, marknads- och pr-ansvarig, Luger: Tumme ner

" För och nackdelar med "lås upp" knappen. Dels måste man va väldigt  fingerfärdig i upplåsningsförfarandet annars slidear man bara över till  nästa sida och missar hela annonsinnehållet.

När man låst upp annonsen skulle man önska nån mer info/länkknapp än den att signa upp sig som aktivist.

Tror  de skulle tryckt in en video eller mer info där. Ganska många räds att  trycka på anmäl dig här innan de fått mer info. Där förlorar annonsen en  hel del.

Om man väl tycker det är ok att bli  aktivist och klickar sig till tredje sidan kommer man till en ganska  tråkig sida där man signar upp sig som sms-aktivist, ladda ner wallpaper  eller kan läsa mer. Bättre de hade bakat ihop denna och föregående  sida.

Summa summarum: tummen ner

Why?  Jo de missar att berätta vad de gör reklam, vad är egentligen  innehållet? Varför ska man bli sms-aktivist? Det får man aldrig reda på."

Magnus Hällstén, digital director på Garbergs, deltar inte i bedömningen av annonsen.

Emanuel Videla

Ämnen i artikeln:

AmnestySurfplattepanelen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.