Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Panos oväntade teori - Lisebergsreklamen lyfte Kreta

Publicerad: 23 Augusti 2013, 11:31

Foto: Pressbild.

Nyligen stod det klart att Lisebergsreklamen med gråtande barn frias av Reklamombudsmannens opinionsnämnd. Baddräktskungen Panos Papadopoulos var en av de tuffare kritikerna. Han är fortfarande inte glad över reklamen, men tror ändå att debatten ledde till att många ville hjälpa Grekland och styrde om semesterresan: – Jag var och träffare borgmästarna i Rhetymnon och Chania på Kreta i juli. De sade att det har kommit 20-25 procent mer svenskar under sommaren. Så reklamen måste väl ända ha gett viss effekt, haha, säger han.


Ämnen i artikeln:

Forsman & BodenforsLisebergPanos Papadopoulos

”Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner att reklamen inte är stötande,  utnyttjar olycka eller lidande eller är utformad i strid med det krav  på särskild aktsamhet som ska iaktta

Så löd beskedet från RO angående  Lisebergs reklam med budskap som ”Vissa barn tvingas åka till Kreta i  sommar” – en reklam som F&B har tagit fram.

Baddräktskungen Panos Papadopoulos, som ligger bakom klädmärket Panos Emporio, känner sig inte helt nöjd över beskedet:
–  Min första reaktion är att skrivna lagar och oskrivna lagar är två  skilda saker. Jag tycker ändå att en kommunal verksamhet som Liseberg  har ett stort ansvar att inte göra narr av ett land som lider, säger  han.

Han berättar också att han träffade Lisebergs marknadschef Kent  Kierdorf i somras för att informera honom om vad som egentligen sker i  Grekland:
– Befolkningen går igenom svåra prövningar. Så det är lite  som att skämta under en begravning. Det passar sig inte, säger Panos  Papadopoulos.

Han tycker visserligen att reklambyrån har lyckats  skapa en trendig reklam, men att både byrån och Liseberg visar bristande  kunskap.
Han berättar också att han har blivit uppringd av  Hotellägarnas handelskammare på Kreta som har undrat varför Sverige är  så fientligt mot Grekland.

– Man kanske inte märker krisen i  turistorterna, men i Aten går 50 procent av ungdomarna är arbetslösa.  Borgmästarna var fortfarande upprörda, säger Panos Papadopoulos.

Han hade hoppats att RO hade kunnat nyansera utslaget med att poängtera det moraliska ansvaret.

Panos Papadopoulos tycker ändå att reklamen har gett en del positiv effekt för den grekiska turistnäringen:
–  Jag har träffat människor på Café Opera som berättade att de hade tänkt  att åka till Thailand, men i stället valde att åka till Grekland. Så de  senaste tre månaderna verkar verkligen folk verkligen ha blivit påminda  om det lidande som det grekiska folket går igenom, säger han.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.