Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Paralympics tar rygg på OS

Publicerad: 12 februari 2010, 10:26

OS-hysterin står för dörren. Det utnyttjar idrottarna i handikapps-OS, Paralympics, som drar igång två veckor senare. I helgen går deras utomhuskampanj upp.


Handikappidrottarnas kampanj går upp i helgen.

Svenska Handikappidrottsförbundet rider på OS-vågen för att   uppmärksamma Paralympics som startar efter OS.    På 1 500 av Clearchannels utomhustavor och hel- och halvsidor i Aftonbladet lyfter organisatioenen fram sina bliviande stjärnor i Paralympics. ANRBBDO har gjort kampanjen.

– Eftersom idrottarna som skickas till vinter-OS nu är väldigt unga och inte så kända än tar vi draghjälp av de kända OS-namnen som är aktuella nu, säger Sara Kolbäck som är copywriter för kampanjen.

Kampanjen har en galghumoristisk ton och lyfter fram fördelar som finns med att sakna en kroppsdel. Till exempel säger sit-skidåkaren Linnea Eide, 16 år: ”Mitt träningsprogram är lika tufft som Anja Pärsons, men jag kommer aldrig att få problem med knäna”.

– Ja, man får skämta, svarar Sara Kolbäck på en outtalad fråga.
– Det är de själva som skämtar. Det är inte några andra som skämtar över deras huvuden. Och de här människorna är mycket medvetna om sina förutsättningar och har stor självdistans.

Syftet med kampanjen är göra folk intresserade av handikappidrott och locka tv-tittare till Paralympics samt sponsorer till idrottarna. 
– Många i Paralympicslaget är proffs som idrottar på heltid. Intresset för sporten ökar stadigt. Många fler tittade på senaste sommar-paralympics än på det som var fyra år tidigare, säger Sara Kolbäck.

Både Aftonbladet, Clearchannel och ANR sponsrar Svenska Handikappidrottsförbundet.

Arbetsgruppen på ANR:
   AD: Marcus Göransson
Copy: Sara Kolbäck
Produktionsledare: Christina Rudling
Projektledare: Fredrik Pantzerhielm
Original: Marie Wanberg

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.