Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Parasitreklamen

Publicerad: 12 december 2007, 08:52

Här är Kläppens parasitkupp mot de stora utomhusannonsörerna. – Hoppas de tycker att det är en kul grej, säger Fredrik Olsson på Kläppens gerillabyrå Miami.


En av Kläppens skyltar i Göteborg, bredvid Lindex reklampelare.

I morse drog skidanläggningen Kläppen igång en utomhuskampanj i Göteborg som snyltar på de stora utomhusannonsörerna. På små skyltar, strategiskt utplacerade bredvid stortavlorna, står det ”Årets julklapp?”, följt av webbadressen klappen.se.

Målet är att locka skidintresserade göteborgare till Kläppens hemsida.

– Vi insåg att vår webbadress, klappen.se, passar ypperligt till en kampanj vid denna tiden på året. Det julannonseras hårt i dagarna och den årliga julkappen är officiellt utsedd. Det blev som så många gånger tidigare en teknikpryl. Vi tycker att det är bättre med upplevelser som man kan dela med alla och därför vill vi ifrågasätta vad som borde vara årets julklapp, säger Magnus Noppa, marknadsansvarig på Kläppen Ski Resort.

Fredrik Olsson på Miami är nöjd med ”snålskjuts-kampanjen”.

– Vi tyckte att vi drar lite extra uppmärksamhet på tavlan, så det är en win-win-situation. Det är inte så ofta man har en uppdragsgivare med en webbadress som passar så bra vid den här tiden på året.

Hur tror du de stora utomhusannonsörerna reagerar?
– Jag vet inte, men jag hoppas att de tycker att det är en kul grej, Vi baktalar ju inte någon.

Gerillakampanjen är en del av en större reklamkampanj med  dr, annonser och kampanjwebb . Kläppens reklambyrå är Confetti, och det är första gången skidanläggningen samarbetar med Miami, som inte ansökt om tillstånd för skyltarna.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.