Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Parfymreklam fälls för könsdiskriminering

Publicerad: 4 December 2015, 14:23

Reklamombudsmannen fäller Tom Fords reklambild för parfymen Black Orchid.

Sveriges Kvinnolobby anmälde Tom Ford för sexism. Nu fälls annonsen av Reklamombudsmannen.


Sveriges Kvinnolobby menar att "kvinnans grovt exponerade nakna kropp utnyttjas som ett rent sexuellt objekt och blickfång i reklamen".

Tom Ford försvarar dock nakenheten med att "avbildningen av kvinnan i annonsen är avsedd att avspegla att doften är intim, personlig och någonting som man bär direkt mot huden".

Reklamombudsmannen går dock på Sveriges Kvinnolobbys linje och skriver i sitt yttrande att "opinionsnämnden konstaterar att kvinnan, genom posen och det faktum att större delen av hennes nakna kropp syns, framställs som ett rent sexobjekt på ett sätt som är kränkande för kvinnor i allmänhet".

Mika Wallgren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.