Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Parkour – Elgigantens nya hopp

Publicerad: 22 December 2010, 08:35

Årets viktigaste försäljningsperiod för elektronikkedjorna – mellandagarna närmar sig. Då väljer Elgiganten att köpa mer TV-tid än någonsin tidigare. För att locka kunder till butikerna har man med  DraftFCB tagit fram en helt ny reklamkampanj – inspelad med en av världens främsta parkour-utövare, helt utan trickfilmning.


Ämnen i artikeln:

DraftFCBElgiganten

Mellandagsrea brukar även innebära milslånga köer till butikerna. I Elgigantens nya reklamfilm tar man fasta på detta, och med temat ”Ta raka vägen till Elgigantens rea” får Parkour-stjärnan Daniel Ilabaca illustrera vilka alternativa vägar som går att ta till Elgiganten. Filmen kommer förutom i Sverige även att gå i Norge, Danmark och Finland under drygt tre veckors tid, med start redan dagen innan julafton.

– Vi startar mellandagsrean en dag tidigare än vanligt, redan på juldagen, och väljer därför att gå hårt i TV redan innan jul. Dessutom är det spännande med ett nytt koncept. De nya filmerna är inte likt någonting vi tidigare gjort och vi är säkra på att budskapet kommer att gå fram. Vi har ställt höga krav på DraftFCB då detta är en av våra största satsningar på produktion och innehåll hitintills, säger Eddie Hernandez, marknadschef Elgiganten i en kommentar.

Reklambyrån DraftFCB och produktionsbolaget TV Dinner har tillsammans producerat den 45 sekunder långa reklamfilmen. Filmen har regisserats av Fredrik Callinggård och spelades in med ett stort team och fyra fotografer under två dagar i Vilnius, Litauen.

Anledningen till att man valt att använda sig av företeelsen Parkour, som oftast utövas av en yngre målgrupp, är för att man också märkt att den viktigaste målgruppen har blivit yngre.
 – Är de inte köpare, så är de i allt högre grad beslutspåverkare. Dessutom vill vi den här gången bjuda på lite extra underhållning, och parkour på den här nivån är verkligen hänförande oavsett vilken ålder man har. Och allt är verkligen på riktigt i filmen, ingenting är fejkat, säger Michael Thornquist, Art director på DraftFC.

Fakta

Arbetsgrupp:
-       Michael Thornquist, AD
-       Mattias Öberg, Copywriter
-       Anders Dalenius, Creative Director
-       Fredrik Kjøsterud (Schjaerven), Byråproducent
-       Ulf Ahlstrand, Projektledare
-       Henrik Ihre, Exekutiv Producent
-       Mats Nørfelt Marstrand, Producent
 -         Fredrik Callinggård, Regissör

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

DraftFCBElgiganten

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.