Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Partierna kritiserades för språkmissar – försvaras av språkvetaren

Publicerad: 22 augusti 2022, 13:29

Tre av affischerna vars formuleringar varit föremål för diskussion.

Sedan valaffischerna spikades upp har många påpekat att flera av dem innehåller språkliga fel. Språkvetaren Martin Persson vid Stockholms universitet menar dock att kritikerna varit lite väl snabba att anmärka.


Ämnen i artikeln:

Politisk kommunikationModeraternaVänsterpartietNyheter

För en vecka sedan fick partierna tillåtelse att tapetsera det offentliga rummet med sina valaffischer. Som brukligt har affischerna vållat debatt och många har påpekat att det mest är plattityder och tomma budskap som ryms på dem. Vad många även uppmärksammat är att det på flera av dem förekommer språkliga fel, vilket partiet i frågas motståndare inte varit sena att uppmärksamma. Mest uppmärksamhet har Moderaterna i Solnas kampanj fått, där man felaktigt skrivit ”Mer poliser” och ”Mindre droger” snarare än ”Fler poliser” och ”Färre droger”. Kritikerna menar att den felaktiga formuleringen påstår att M i Solna driver frågan om att de befintliga poliserna ska bli mer av poliser snarare än att de ska bli numerärt fler samt att drogernas storlek ska bli mindre snarare än att användningen av dem ska minskas. Solnamoderaternas affisch fick uppmärksamhet efter att komikern Özz Nujen uppmärksammat den på Twitter.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Twitter är blockerad under “Visa våra partners”.

För Vänsterpartiet är det somliga som reagerat på en nationell affisch med bild på partiledaren Nooshi Dadgostar och budskapet ”Med modet att förändra” där de menar att ”Med mod att förändra” skulle vara rätt. 

I regionvalet i Stockholm har Kristdemokraternas kandidat Carl-Johan Schiller budskapet ”Möt max åtta värdare i hemtjänsten”. Formuleringen är i sig korrekt men är skriven i versaler, varför man som läsare kan fråga sig vem Max är och varför han har hela åtta vårdare.

Kritikerna kan dock ha varit lite väl ivriga i sina anmärkningar, det menar åtminstone språkvetaren Martin Persson vid Stockholms universitet. Tittar man i språkreglerna ska ”mindre” användas vid icke räknebara subjekt och ”färre” vid det som går att räkna, Martin Persson tycker dock att det beror på vem som tittar på vad.

– Ta en fiskare och en akvarist som tittar ned i Amazonfloden. Fiskaren säger ”Oj, vad mycket fisk” och tänker på vad han kan få upp medan akvaristen säger ”Oj, vad många fiskar” och syftar på de enskilda fiskarna av olika arter. Ifråga om exemplet med droger tror jag delvis det är en annan fråga där ”färre” är ett ord med högre stilvärde som inte alla använder. Visst kan det misstolkas men jag tycker ändå att ”mindre” är bäst av både semantiska och stilistiska skäl. Hade de skrivit ”färre” hade jag nog protesterat mer.

Även gällande exemplet med kamerorna i Solna tycker han att det är bättre att skriva som Moderaterna gjort.

– Ska man följa reglerna är ”fler” rätt men i mina ögon är det rimligt att använda ”mer”. Det intressanta är inte exakt hur många kameror det ska bli utan att övervakningen blir effektivare. Möjligen är det så att användningen av ”mer” de senaste åren tagit mark från ”fler”. 

För Vänsterpartiet och deras slogan ”Med modet att förändra” handlar det enligt Martin Persson inte om ett direkt språkligt fel utan det rör sig om en ofullständig mening. 

– Det är mer av en fras som utan kontext kan framkalla en del osäkerhet.

Rent generellt brukar han inte reagera på felstavningar i reklam och annan marknadsföring, däremot i tidningstexter där han ser stor påverkan från engelskan. Ofta handlar det om att skribenterna använder sig av direktöversatta formuleringar när det redan finns svenska motsvarigheter. Samma sak när det kommer till ortnamn och namn på organisationer.

– ”När det kommer till” är en sån formulering som jag sett blivit allt vanligare, säger Martin Persson.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.