Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Partiledarna i kampanj för industrin

Publicerad: 12 november 2012, 06:55

Jan Björklund (FP) och Gustav Fridolin (MP) i kampanjen.

Kampanjen från 14 arbetsgivar- och branschorganisationer inom industrin använder svenska partiledare för att säga att "Industrin tar kampen".


Ämnen i artikeln:

HumblestormDigitasJKL

– Syftet är att öka förståelsen och kunskapen om industrins betydelse för svensk välfärd. Vi fokuserar främst på exportindustrins vikt, att industriföretag runt om i landet har "match" varenda dag, hela året om och konkurrerar med de allra främsta i världen, säger Magnus Huss, vd på Plast- & Kemiföretagen till Resumé.

– Och att betydelsen av vinst i dessa "matcher" avgör vilken välfärd och standard vi i Sverige har råd med och att dessa matcher angår alla - inte bara de som är direkt verksamma inom industriföretag. Industriförbunden inom Svenskt Näringsliv har kommit överens om att arbeta tillsammans långsiktigt för att förändra bilden av industrin. Kampanjen är starten på detta arbete.

Vilka riktar ni er mot?
– Målgruppen för budskapen är allmänheten i stort, men med särskilt fokus på barnfamiljer i storstäderna. Detta då denna grupp kanske har minst direktrelation till industrin, dels för att dessa grupper är viktiga för politikerna. Att få deras öra är därför viktigt då vi vill att inte bara vi utan även politiker ska intressera sig för industrin och dess betydelse för Sverige.

Vad hoppas ni få för reaktioner?
– Vi har redan fått mycket bra respons inte minst från industrifacken och från politiskt håll. Någon sa att det var lite 60-tal över budskapet. Det tycker jag är ok. Industrin är minst lika betydelsefull för Sverige nu som på 60-talet. Vi hoppas att fler samtal runt om köksborden i Stockholm ska handla just om detta, säger Magnus Huss.

JKL har ansvarat för projektledning, Digitas har utformat pluggar och tunnelbanereklam och Humblestorm har utformat helsidesannonsen.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

HumblestormDigitasJKL

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.