Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Passion Lab byter inriktning – blir "brand emotion"-byrå

Publicerad: 1 Juni 2018, 08:10

Passion Lab-ägarna Daniel Hegerborn och Niklas Turner Olovzon.

Byrån vill fånga målgruppers ofiltrerade känslor för kundernas varumärken. Samtidigt passar man på att lansera en ny logotyp och grafisk profil.


Ämnen i artikeln:

Niklas Turner OlovzonReklamPassion Lab

Kommunikationsbyrån Passion Lab har länge satt målgruppers passioner och intressen i centrum för sitt erbjudande. I dagsläget finns varumärken som ICA, SJ, Tre och Lyko på kundlistan.

Nu väljer man att skruva på sitt erbjudande med målet att bli landets första "brand emotion"-byrå.

– Vi har alltid utgått från målgruppens intressen och passion, vilket vi länge var ganska unika med. Och vi har ständigt pratat om betydelsen av emotioner för att skapa verklig framgång med kommunikation. Men det är först nu vi verkligen tar steget fullt ut till att, förhoppningsvis, bli ledande inom emotionell kommunikation, säger varumärkesstrategen och Passion Labs vd Niklas Turner Olovzon, till Resumé.

I ett pressmeddelande skriver byrån att begreppet "varumärkesförflyttning" är missvisande, och att de istället vill skapa en förflyttning i mottagarnas varumärkesuppfattning

Vad är egentligen skillnaden mellan det ni erbjuder och en traditionell ompositionering?

– Historiskt är det väldigt få varumärken som lyckats med en total ompositionering, där bolaget befinner sig i början är ofta var man ändå landar. Vi tror på att varumärken istället bör gräva där de står och bli mer emotionellt tilltalande i den position man redan befinner sig i. Det må vara semantik men jag upplever att vi som jobbar med varumärkesfrågor ibland överdriver en ompositionering, säger Niklas Turner Olovzon.

Passion Lab-vd:n förklarar att målgruppernas känslor inför ett varumärke kommer att tas fram genom två parametrar, dels genom att samla in ett ofiltrerat känslomässigt intryck och dels genom att analysera målgruppens intresse och passioner. Genom att  titta på målgruppers kognitiva flyt, samtycke och sympati för ett varumärke ska byrån se hur kommunikationen resonerar emotionellt med målgruppens ofiltrerade känslomässiga intryck.

– Generellt när man mäter såna här grejer finns det en tendens att lägga på ett filter genom att fråga varför man gillar ett varumärke, säger Niklas Turner Olovzon.

Han lyfter fram fem saker som enligt honom ökar ett varumärkes brand emotion, ett begrepp byrån likställer med det mer vanligt förekommande brand equity. Ställningstagande, ansvarstagande, överasskning, igenkänning och autencitet. Som exempel på en kampanj som tickar alla dessa lyfter Niklas Turner Olovzon fram IKEA och Åkestam Holsts hyllade "Där livet händer".

– Den låter IKEA ta ställning på ett sätt varumärket aldrig gjort tidigare, samtidigt som den gör det på ett självklart IKEA-vis. Den knyter an till djupt mänskliga faktorer och balanserar perfekt mellan trygg igenkänning och spetsig överraskning, förklarar han.

I samband med det nya erbjudandet byter Passion Labs även logotyp och grafisk profil som bättre ska signalera förändringen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.