Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Påstår att solarium bidrar till högre nivåer av D-vitamin – reklamen fälls av RO

Publicerad: 15 mars 2021, 09:56

Solariekedjan Tanexpress fälls för att ha inkluderat ordet ”D-Vitamin!” i ett reklamutskick på sms.


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

I den anmälda sms-reklamen för Tanexpress Investment AB, som enligt egen utsago är Sveriges ledande solariekedja, uppmanas konsumenten att betala för sitt besök med friskvårdsbidraget. 

”Snart brinner frisk-vårdsbidraget för 2020 inne! Använd det hos oss innan det är för sent!”, går att läsa i meddelandet. Under texten finns en länk till företagets hemsida, och längst ner i sms:et finns ordet ”D-Vitamin!”. 

Det är detta ord som fått en privatperson att anmäla reklamen till Reklamombudsmannen, med hänvisning till att den är vilseledande eftersom det påstås att solarium har hälsoeffekter som ökad D-vitaminsnivå.

Det håller även reklamombudsman Elisabeth Trotzig med om, som nu finner att reklamen är vilseledande och fäller den. 

”Reklamombudsmannen finner att en genomsnittskonsument sannolikt upp­fattar reklamen som att solarium bidrar till högre nivåer av D-vitamin. Annonsören har inte inkommit med upp­gifter som styrker att så är fallet. Reklamen strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler”, skriver hon i beslutet.

Tanexpress har inte yttrat sig. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.