Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 15 mars 2021, 09:56
Solariekedjan Tanexpress fälls för att ha inkluderat ordet ”D-Vitamin!” i ett reklamutskick på sms.
Ämnen i artikeln:
ReklamombudsmannenI den anmälda sms-reklamen för Tanexpress Investment AB, som enligt egen utsago är Sveriges ledande solariekedja, uppmanas konsumenten att betala för sitt besök med friskvårdsbidraget.
”Snart brinner frisk-vårdsbidraget för 2020 inne! Använd det hos oss innan det är för sent!”, går att läsa i meddelandet. Under texten finns en länk till företagets hemsida, och längst ner i sms:et finns ordet ”D-Vitamin!”.
Det är detta ord som fått en privatperson att anmäla reklamen till Reklamombudsmannen, med hänvisning till att den är vilseledande eftersom det påstås att solarium har hälsoeffekter som ökad D-vitaminsnivå.
Det håller även reklamombudsman Elisabeth Trotzig med om, som nu finner att reklamen är vilseledande och fäller den.
”Reklamombudsmannen finner att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar reklamen som att solarium bidrar till högre nivåer av D-vitamin. Annonsören har inte inkommit med uppgifter som styrker att så är fallet. Reklamen strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler”, skriver hon i beslutet.
Tanexpress har inte yttrat sig.
Ämnen i artikeln:
Reklamombudsmannen