Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Påstod att produkterna hjälper mot corona – kritiseras av Konsumentverket

Publicerad: 2 April 2020, 09:18

Dr Sannas Sweden påstod, utan att kunna styrka det, att företags produkter hjälper mot virusinfektioner. På grund av den rådande situationen anses marknadsföringen dessutom vara aggressiv.


Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

För två veckor sedan rapporterade Resumé om influencer Katrin Zytomierska och hennes marknadsföring av en ny omega 3-olja som påstods vara bra för att skydda sig mot coronaviruset. Instagraminlägget har sedan dess fått över 120 anmälningar till Konsumentverket.

Nu kritiserar myndigheten företaget Dr Sannas Sweden och vd:n Sanna Ehdin för liknande marknadsföring. Marknadsföringen består av blogginlägget ”6 tips mot virusinfektion” som publicerades på en blogg med koppling till en e-handel. Konsumentverket gör bedömingen att genomsnittskonsumenten får intrycket av att Dr Sannas produkter kan förebygga virusinfektioner, inklusive coronavirus som covid-19. Då Dr Sannas Sweden inte presenterar någon vetenskaplig bevisning, något de enligt marknadsföringslagen är skyldiga att göra, för att produkterna hjälper mot just virusinfektioner anser Konsumentverket att blogginlägget bör ses som vilseledande.

På grund av den rådande coronapandemin anser Konsumentverket dessutom att blogginlägget har en påtryckande effekt på genomsnittskonsumenten varför den bedöms som aggressiv och därmed strider mot marknadsföringslagen.

Dr Sannas Sweden och Sanna Ehdin ges till och med den 14 april att återkomma med ett yttrande. Efter det kommer Konsumentverket ta ställning till om några ytterligare åtgärder är aktuella.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.