Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Påstod att rödbetsjuice och te skyddar mot cancer – KO stämmer Happy Green och Expressen

Publicerad: 2 juli 2020, 07:55

I en nativeannons i Expressen påstod företaget Happy Green att rödbetsjuice och myntate skyddar mot cancer. Annonsen innehåller flera förbjudna faktapåståenden vilket får Konsumentombudsmannen (KO) att se rött.


Ämnen i artikeln:

KonsumentombudsmannenBonnier

Happy Green är ett varumärke inom Bonnier News Lifestyles e-handel för hälsoprodukter som lanserades för tre år sedan. Produkterna ingår därmed i samma mediekoncern som Expressen och det är i en rad nativeartiklar i kvällstidningen som Happy Green har framhävt flera hälsomässiga fördelar hos rödbetsjuice och en rad kryddor.

Men hälsopåståenden som dessa, bland annat att skydda mot cancer, är strikt reglerade enligt lag. Det är förbjudet att påstå att hälsokost och livsmedel kan förebygga, bota eller lindra sjukdomar, utan vetenskapliga bevis. I artiklarna presenteras ingen forskning som stöder påståendena och produkterna är inte registrerade som läkemedel. KO väljer således att stämma båda företagen.

–Det finns två stora problem med företagens reklam. Dels är det cyniskt att spela på den sjukas önskan om att finna botemedel. Dels är det problematiskt när en tidningsutgivare upplåter utrymme för reklam som ser ut som redaktionellt material. Den redaktionella texten har en större tyngd och trovärdighet än reklam och här utnyttjar man det, säger Pär Magnusson, processråd vid KO i ett uttalande. 

I sin stämningsansökan skriver KO att de vill att domstolen förbjuder företagen att marknadsföra, och i Expressens fall medverka till att marknadsföra produkter utan att det tydlig framgår att det är reklam. Vidare vill KO att domstolen förbjuder företagen att använda en lång rad hälsopåståenden kopplade till rödbetsjuice, kanel, ingefära, myntate och basilika.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.