Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Patagonia tar över Londons fasader

Publicerad: 28 februari 2017, 08:10

Foto: Faksimil

Patagonia är företaget som tar CSR på allvar. Efter den berömda "Don't buy this jacket"-annonsen är man nu tillbaka med en ny kampanj i samma stil.


Ämnen i artikeln:

UtomhusreklamCSRReklam

I en tid av syftesdrivna reklamkampanjer har varumärken ofta kritiserats för att köpa sig till goodwill via smarta kampanjer snarare än att tänka på vilken värdegrund som genomsyrar själva företaget och produktionen. Friluftsmärket Patagonia har länge väckt uppmärksamhet för sina oortodoxa marknadsföringsstrategier. Samtidigt som de, såklart, försöker sälja så mycket produkter som möjligt har man samtidigt haft ett hållbarhetstänk. Skillnaden mellan Patagonia och många andra varumärkens hållbarhetsmål är att de går längre än en catchig slogan. Sedan 1985 skänker företaget årligen 1 procent av sina intäkter till miljörörelsen, och under förra årets Black Friday bestämde man sig för att skänka alla intäkter från försäljningen till miljöinriktade gräsrotsorganisationer.

Utomstående har ofta lyft på ögonbrynen över ett företag som verkar gå mot strömmen.

– Vi kommer alltid att tänka på både intäkter och att göra någonting bra för miljön, eftersom våra donationer är beroende av att företaget går bra är det väldigt svårt att särskilja de två målen. Det är fortfarande ett företag som vill göra förtjänst på det vi säljer, säger Alex Weller, europeisk marknadschef på Patagonia till The Drum.

Det kanske bästa exemplet på hur Patagonia jobbar är en annons från 2011. I annonsen, som marknadsförde en vanlig fleece-tröja, valde man sloganen "Don't buy this jacket" med copytexten "The environmental cost of everything we make is astonishing". Trots det anti-kapitalistiska budskapet såg företaget att kampanjen ökade försäljningen, och som en direkt följd donationerna.

– Det verkliga budkskapet med den kampanjen, och vad som fortsatt vara påverka hur vi tänkter, var "köp inte den här jackan om du inte verkligen behöver det", berättar Weller. Det handlar inte om att inte uppmuntra folk att äga sager, det handlar om att ändra den relation människor har till saker. Att inte bara vara en medveten konsument utan även vara en medveten ägare.

Nu är företaget tillbaka med en ny kampanj i samma fotspår. Runtom i London har fasader målats med Patagonias kärnbudskap. "1. Build the best product. 2. Cause no unnecessary harm. 3. Use business to inspire and implement solutions to the environmental crisis". Idén föddes efter att Alex Weller tillsammans med två andra medarbetare satt i Amsterdam och spånade idéer till en ny kampanj. På husfasaden mittemot var en kraftfull slogan målad som de tre reklamarna inte kunde slita ögonen från, och helt plötsligt insåg de att kampanjidén stirrade dem i ögonen.

Kampanjen är producerad av reklambyrån Harriman-Steel och syns just nu på Londons fasader.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

UtomhusreklamCSRReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.