Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

”Pay per gaze” kan snart vara här

Publicerad: 19 Augusti 2013, 09:00

Foto: Press.

Sökjätten Google har varit tydligt till alla mjukvaruvecklare med att programmen inte får innhålla reklam. Google Glass har dock patenterat en teknik för att kartlägga reklammottagandet hos användarna. Adage spekulerar i om inte Pay per gaze snart är här.


Ämnen i artikeln:

AdAgeGoogle GlassGoogle

Adage konstaterar att många säkerligen blev förvånade då det nyligen  stod klart att Google har patenterat en teknik som ska göra det möjligt  för Google Glass att kartlägga hur konsumenter tittar på och reagerar  när det gäller reklam.

Bakgrunden till det hela är att gränssnittet  för Google Glass – Google Mirror – gör det tydligt att  mjukvarutuvecklare inte får ta fram appar som tillåter reklam.

Googles svar när man nu själv patenterar en teknik som rör just reklam är:
”Vi  har patent för en rad olika idéer. Vissa av dessa mognar senare till  att bli rena produkter eller tjänster, medan andra inte gör. Prospekt  kring olika produktannonseringar bör inte nödvändigtvis ses som en  mätsägelse till våra patent."

Patentet handlar bland om att mäta hur pupillerna utvidgas hos Google Glass-användare då de tar emot reklam.

Google  har dock meddelat att man inte har utvecklat tekniken ännu, men Adage  spekulerar i om Google siktar på att skapa möjligheter till ny  datainsamling och en helt ny intäktskälla som följd.

Adage har djupstuderat patentet och kommit fram till att det verkar röra ”externa annonser”.

Tidningen  frågar sig också om det inte kan uppstå en helt ny betalmodell – pay  per gaze. Det vill säga om upplägget blir att varje gång en annons  registreras hos Google Glass tar man betalt för annonseringen, enligt  Adage.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

AdAgeGoogle GlassGoogle

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.