Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Peacock vinnare när Procordia byter byråer

Publicerad: 11 november 2009, 14:45

Procordia Food byter reklambyrå till Peacock för fyra varumärken: Grandiosa, Risifrutti, FUN Light och hälosgurun Pauluns. Skånebyrån Hilanders förlorar tre varumärken och PS Communication tappar Grandiosa.


Ämnen i artikeln:

Magnus RosengrenPeacock

truefalse

Magnus Rosengren, vd på Peacock

Nyligen uppmärksammade Resumé att Peacock hade tappat kontot Peugeot Sweden som i stället valde Volt. Efter avbräcket står det nu klart att Peacock har vunnit ett prestigefullt avtal med Procordia kring fyra varumärken: Grandiosa, Risifrutti, FUN Light och Pauluns. Den 1 november träder det nya avtalet i kraft.

Magnus Rosengren,
vd på Peacock, räknar med ett stort uppdrag för byrån:
– För att bara ta ett exempel är Risifrutti Sveriges största mellanmål.

Då Peacock även har varumärken som Loka och Norrlands Guld räknas det inte som byråns största uppdrag, men ändå ett av de större.

Det första resultatet av samarbetet presenterats vecka 8–10. Magnus Rosengren räknar med ett 360-graders upplägg, där förutom tv, även digitala lösningar ingår.

Först ut är Risifrutti, Grandiosa och Pauluns.
– Vi tycker verkligen att det här ska bli roligt, säger han.
Från 2006 har Hilanders haft samtliga varumärken utom Grandiosa. Hilanders projektledare Ann-Marie Lundmark hänger inte läpp över beslutet:
– Jaha, så de har äntligen bestämt sig för vem de ska jobba för nu.

Enligt henne byter Procordia byrå med 3–5 års mellanrum på konsumentsidan. Och då samarbetet kring själva varumärket och restaurang- och storhushållsdelen fortsätter ser hon det inte som något missnöje från Procordias sida.
– Det är väl en effekt av att Procordia vill ha in nya friska idéer. Så jag tröstar mig med detta, säger Ann-Marie Lundmark.

Hon har själv känt att samarbetet inte har varit 100-procentigt sista året. Framför allt genom att Procordias investeringar har minskat:
– Procordia är väl drabbat av lågkonjunkturen precis som alla andra. Men byråbytet kommer inte som en chock för oss.

Ett problem i sammanhanget har varit diskussionen i medierna kring att Fun Light kan användas för att döda myror. Diskussionen uppstod samtidigt som ett nytt kampanjupplägg stod klart. Därmed blev kampanjen inställd
– Myrmedelsdiskussionen kom olägligt. Dålig tajmning helt enkelt, säger Ann-Marie Lundmark.

Avbräcket att Procordia byter till Peacock innebär inte att Hilanders slutar med konsumentreklam. I dag har man exempelvis kontrakt med KåKå kring Kronjäst och Odense Marsipan. Dessutom äger man kontot Mobilia, vilket är ett köpcenter i Malmö.
– Vi är huvudsakligen en b2b-byrå och fortsätter att vara det. Men vi har nya konsumentvarumärken på ingång, säger Ann-Marie Lundmark.

PS Communications vd Johan Gronowitz uppger att byrån behåller sitt uppdrag kring kundnära aktiviteter för Grandiosa:
– Vi är en renodlad action marketing-byrå så för oss var det naturligt att vi skildes från uppdraget. Men det var ju roligt att få arbeta över alla discipliner. Vi har tidigare arbetat med renodlad konsumentreklam, men aldrig med ett enskilt varumärke av den här storleken, säger han.

Varför pratade killen i pizza-reklamen bred dalmasdialekt?
– Dialekter har alltid sina fördelar och Grandiosa-pizzorna tillverkas i Vansbro, säger Johan Gronowitz.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Magnus RosengrenPeacock

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.