Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Pee Ad femte mest lästa artikeln på Adweek

Publicerad: 27 december 2018, 07:55

Ikeas kissannons har fått stor publicitet sedan den släpptes tidigt förra året. När Adweek summerar året står det klart att den varit mycket populär att läsa om även på andra sidan Atlanten.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerÅkestam HolstDär livet händerIkea

Mer populär än Superbowlannonserna, Grand Prix-vinnarna i Cannes och Nikes Colin Kaepernick-kampanj. I alla fall när Adweek listar sina mest lästa artiklar i år – då hamlar Ikeas Pee Ad på en femteplats.

Året har varit framgångsrikt för Pee Ad, och dess skapare Åkestam Holst. Förutom exempelvis Guldägg och vinster i Resumés Månadens Kampanj har annonsen skapat eko utomlands. Bland annat kammade den i somras hem två guldlejon i print – en kategori som Sverige knappt nominerats och verkligen inte vunnit i på många år.

Pee Ad skapades under parollen "Där livet händer" och fungerar som ett graviditetstest – genom ett urinprov på en speciell yta i annonsen syns information om att Ikeas spjälsäng är billigare med Ikea Famiy-rabatt förutsatt att du är gravid.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.