Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Pengar till halva "RekO" fattas

Publicerad: 26 november 2008, 15:57

Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig är bara halvbetald. Sextio annonsörer har hittills skrivit på avtalen som finansierar verksamheten. Deras avgifter räcker till 2,5 av de 5 miljoner kronor som kansliet kostar om året.


Vem ska betala? Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzigs kansli är bara finansierat till hälften.

Den nya ombudsmannafunktionen som vid årsskiftet ska ersätta både ERK, Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam, och MER, Marknadsetiska rådet, har ännu inte finansieringen i hamn.
Tanken är att annonsörerna avstår 0,5 promille av summan på mediefakturan. Det kräver att annonsörer med en nettovolym på tio miljarder kronor skriver på. Halvpromillen räcker då för att betala ombudsmannen, hennes två jurister och två administratörer samt lokalen på Jungfrugatan och övrig verksamhet.
Hittills har 60 annonsörer med en volym på fem miljarder kronor anslutit sig och den halvfinansierade Elisabeth Trotzig, tidigare vd på IRM, är i tjänst sedan den 1 november.
Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson medger att avtalsskrivandet har gått trögt under hösten, men är allt annat än orolig:
– Om jag inte har 100 avtal påskrivna till jul lovar jag att käka upp mina galoscher.

Utbrett motstånd?
Resumé kan, utan att värdera näringshalten i det Ericsons­ka julbordet, konstatera att det finns ett utbrett motstånd bland annonsörer mot att ingå i det självsanerande systemet. Anders Ericson vet hur stort motståndet är:
– Ungefär 100 av våra 500 medlemsföretag anser att marknaden bäst reglerar sig själv. De övriga är kloka nog att inse att då hotar lagstiftning.
Han tror att ungefär hälften av medlemsföretagen ansluter sig till systemet:
– Jag tror att 250 företag är med innan nästa år är slut. Om vi får in mer pengar än fem miljoner sänker vi avgiftspromillen. Vi hade kunnat finansiera genom Sveriges Annonsörer, men ville hellre ha en direktfinansiering för att inte ombudsmannen ska misstänkas gå i våra ledband.
Även företag som inte är medlemmar i Sveriges Annonsörer, till exempel TV4, Bonnier Responsmedier, Kanal 5 och andra medie­företag som själva köper kommersiellt medieutrymme har anslutit sig.
För närvarande hanteras utgiften av Sveriges Medie­byråer som sköter över­föringen av pengarna. ERK och MER läggs ner vi årsskiftet.

truefalse

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.