Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Pengatörstande amerikan fortsätter förfölja Systembolaget

Publicerad: 1 oktober 2018, 07:02

Foto: Skärmdump / Youtube

Jeff Perry är tillbaka och beger sig ut på en resa tillsammans med Systembolagets egna Britta. I fyra nya filmer besöker de producenter runt om i Europa för att visa på personalens gedigna dryckeskunskaper.


Ämnen i artikeln:

SystembolagetReklamKampanj

Amerikanen Jeff Perry gör comeback och fortsätter att försöka påverkan den svenska alkoholmarknadens marknadsföring. Genom att pracka på den amerikanska modellen försöker han maximera Systembolagets lönsamhet. Men Jeff Perry har inte förstått själva kärnan: Systembolagets uppgift är inte att maximera vinsten, utan att sälja med omsorg.

Kampanjkonceptet går under namnet "Experten" och kammade under 2016 hem 100-wattaren i kategorin Konsument – Kampanj, tillsammans med reklambyrån Forsman & Bodenfors.

I fyra nya filmern besöker amerikanen Jeff och Systembolagets egna Britta producenter runt om i Europa. Istället för att fokusera på butiken och corporateperspektiv, vill man lyfta personalens dryckeskunskap som kunderna möter i butiken.

– Det har varit ett väldigt framgångsrikt koncept. Det Jeff gör så bra är att han personifierar det säljiga i kombination med Britta som förespråkar Systembolaget och vår kunskap. Eftersom vi aldrig jobbar för att maximera vinsten så är det här ett bra sätt att förmedla vår kommunikation på ett humoristiskt sätt, säger Malin Forkman, enhetschef för kommunikationsutveckling på Systembolaget, till Resumé.

Filmerna lanseras idag och kommer att visas på tv, bio, digitala kanaler och sociala medier. Även de nya filmerna är framtagna av Forsman & Bodenfors.

Kampanjfilmerna hittar du här:

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

SystembolagetReklamKampanj

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.