Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Pensionär fick direktreklam för inkontinensskydd – rasar mot Bolagsverket

Publicerad: 22 juli 2013, 07:43

Bolagsverket

Foto: Pressbild

Örjan Sahlin fick direktreklam för inkontinensskydd i brevlådan. Detta efter att Bolagsverket sålt hans personuppgifter till företaget. Nu granskar Datainspektionen i fall myndigheten följer lagen, det skriver Dagens Nyheter.


Ämnen i artikeln:

Datainspektionen

Örjan Sahlin hade nyss nått pensionsåldern när det damp  direktreklam med följande budskap ner i brevlådan:

"Bäste Örjan Thomas Helge Sahlin, händer det att du måste gå upp på natten och kissa? Saknar du helt enkelt en hel natts sammanhängande god sömn, eller känner du att du inte har samma tryck i strålen som förr?".

Örjan Sahlin kände sig förnärmad av direktreklamen eftersom han inte lider av inkontinensbesvär. När han ringde upp företaget som stod bakom direktreklamen visade det sig att avsändaren förvärvat personuppgifterna från analysföretaget Bisnode – som köpt uppgifterna av Bolagsverket. Örjan Sahlin ingår i myndighetens register i egenskap av enskild firmatecknare.

– Jag tycker att det är för jäkligt att Bolagsverket säljer personuppgifter för direkt marknadsföring. Det var inte syftet med att registrera uppgifterna hos verket. Mina bolag har ingenting med reklam för inkontinensskydd att göra, säger Örjan Sahlin till DN.

Örjan Sahlin anmälde ärendet till Datainspektionen som nu utreder i fall Bolagsverket följer lagen.

I ett svar till Datainspektionen svarar Bolagsverket att det är en del av myndighetens uppdrag att lämna ut personuppgifter för reklam. Myndigheten prövar i fall beställningarna kan strida mot personuppgiftslagen (PUL).

Bolagsverket slår i från sig kritiken och menar att man inte har något ansvar för hur informationen avvänds när den sålts vidare.

– I det här fallet har vi sålt uppgifterna till företaget Bisnode, som i sin tur sålt informationen vidare. Vi har inget ansvar för hur informationen används i nästa led. Det är köparens ansvar, säger Bolagsverkets generaldirektör Annika Brännström till DN.

Bolagsverket har ett avtal med Bisnode som gör att myndighetens uppgifter automatisk hamnar i händerna på Bisnode.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Datainspektionen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.